API Documentation چیست؟

API documentation

API Documentation چیست؟
مستندات API یا API Documentation یک محتوای فنی قابل تحویل است که شامل دستورالعمل‌هایی در مورد نحوه فراخوانی API و استفاده از آن در اپلیکیشن‌های دیگر می‌باشد. این مستندات در واقع یک کتابچه راهنمای مرجع است که تمام اطلاعات مورد نیاز برای کار با  APIرا دارد و شامل جزئیات مربوط به توابع، کلاس‌ها، انواع پاسخ‌های ممکن، آرگومان‌های ورودی و موارد دیگر می‌شود.
مستندات API را به دو صورت میتوان تهیه کرد. در مدل قدیمی و سنتی با استفاده از ابزار تولید و نگهداری محتوای و ویرایشگران متن انجام می‌شود اما در مدل‌های به‌روز قالب‌های توصیف API مانند OpenAPI / Swagger Specification فرآیند مستندسازی را به صورت خودکار انجام می‌دهند و تولید و نگهداری آنها را برای تیم‌های فنی بسیار آسان‌تر می‌کنند.

توسعه دهندگان نرم افزارها و اپلیکیشن‌ها، مصرف کننده اصلی API های شما هستند. آنها مشغول حل چالش‌های پیچیده برنامه نویسی مربوط به اپلیکیشن خود می‌باشند و API شما وسیله‌ای برای دستیابی این توسعه‌دهندگان به خدمات سرویس‌های شماست و برای آن‌ها بسیار مغتم است که به راحتی و در زمانی کوتاه بتوانند وب‌سرویس‌های شما را فراخوانی کرده و آن‌ را در اپلیکیشن خود استفاده کنند.بدین منظور توسعه‌ دهندگان بایستی به راحتی هرچه تمام بتوانند با وب‌سرویس شما ارتباط برقرار کنند و از اینجا اهمیت مستند وب‌سرویس روشن می‌شود.

 

چرا از API Documentation استفاده کنیم؟
در میان تمام مراحل چرخه عمر API ، ارائه‌ی مستندات مرحله‌‌ای است که نشان‌دهنده‌ی به ثمر رسیدن نتیجه‌ی زحمات توسعه‌دهندگان است. توجه به این نکته ضروری‌ست، زیرا متاسفانه ارائه‌ی مستندات به طور معمول، چیزی است که توسعه دهندگان هنگام راه اندازی سرویس به آن توجه کمی می‌کنند.
در حقیقت، برای توسعه‌دهندگان اجرای سرویس راحت‌تر و لذت‌بخش‌تر از نوشتن مستندات دقیق و جامع است ولیکن وجود مستند خوب پیش نیاز استفاده واقعی از هر وب‌سرویسی می‌باشد. شما می توانید بهترین محصول کاربردی را داشته باشید ، اما اگر کسی نحوه کار با آن را نداند، از آن محصول استفاده واقعی نمی‌کند. مستندات پایه و اساس ایجاد تجربه‌‌ی کاربری مطلوب از هر محصولی فنی می‌باشد.
تاثیر API Documentation در افزایش تعداد مشتریان
یک دلیل مهم برای داشتن مستندات API این است که تجربه‌ی کاربری را برای توسعه دهندگانی که می‌خواهند از API شما استفاده می‌کنند بهبود می‌بخشد که این امر ارتباط مستقیمی با پذیرش API توسط آنها دارد. به طور کلی افراد از محصولی که استفاده‌ی آن راحت و مشخص است بیشتر استقبال می کنند و همین مسئله در مورد  API‌ها نیز صادق است. اگر مستندات API خود را درست بنویسید ، افراد بیشتری به سمت استفاده از API شما روی‌ می‌آورند و پیشرفت شما در کسب‌وکار و یا ارائه‌ی خدمات، رشد بیشتری خواهد داشت.
API documentation
اثر شبکه‌ای مستندات API
تجربه‌ی مثبت یک مشتری باعث به وجود آمدن مشتریان جدید می شود. مصرف کنندگان راضی شما بزرگترین طرفداران API شما خواهند بود. همانطور که کاربران بیشتری API های شما را می پذیرند، افزایش تبلیغات دهان به دهان توسط مصرف کنندگان راضی شما ، منجر به اثر شبکه‌ای می‌شود.
به تجربیات خودتان فکر کنید، ما همیشه وقتی یک محصول با کیفیت را استفاده می‌کنیم آنرا به آشنایان معرفی می‌کنیم، توسعه دهندگان هم همین کار را می‌کنند. اگر آنها بتوانند به راحتی و به سرعت، استفاده از API های شما را متوجه شوند، بزرگترین تبلیغات برای شما خواهد بود.
مستندات API موجب صرفه جویی در وقت و هزینه پشتیبانی می‌شود
علاوه بر اثر شبکه‌ای و پذیرش بیشتر برای API شما، مستندات خوب باعث کاهش زمان صرف‌شده برای راه‌اندازی کاربران جدید می‌شود، چه توسعه دهندگان داخلی و چه شرکای خارجی.
مستندات ضعیف یا نداشتن مستند به معنای ناامیدکردن کاربرانی‌ست که برای درک نحوه کار با API شما به تیم شما اعتماد کرده‌اند. در مقابل ، وقتی به کاربران این امکان را می‌دهید که قبل از اجرای API آن را (در محیط تست) به صورت عملی تست کنند و برای شروع به کار آنها را با مستندات دقیق مسلح کنید، تیم پشتیبانی شما زمان زیادی را در پاسخگویی به مشتریان ذخیره می‌کند.
نگهداری آسان‌تر با مستندات API
مستندات API منجر به نگهداری خوب محصول می‌شود. مستندات به تیم‌های داخلی شما کمک می‌کند تا جزئیات منابع، روش‌ها و درخواست‌ها و پاسخ های مربوط به آنها را بدانند و نگهداری و به روزرسانی را سریع‌تر و راحت‌تر انجام دهند.
نحوه مستند سازی API های خود
چندین روش برای شروع مستندسازی  APIها وجود دارد که برای انتخاب بین آن‌ها بایستی ابتدا به نحوه‌ی طراحی و پیاده‌سازی خود API دقت کنید. همانطور که قبلاً گفتیم، اگر API خود را از ابتدا می سازید، استاندارد OpenAPI و Swagger Tools به شما کمک می‌کنند تا مستند هر API را به  طور خودکار تولید و به روز رسانی کنید. این قابلیت باعث صرفه‌جویی در وقت توسعه‌دهندگان و همچنین داشتن یک مستند استاندار و به‌روز برای هر API می‌شود.
Swagger Inspector یک سرویس ابری رایگان برای تست و تولید مستندات API می‌باشد. این سرویس به شما این امکان را می‌دهد که مستندات API ها را با استاندارد OpenAPI  به صورت خودکار تولید کنید. این سرویس به ویژه برای افرادی که به دنبال استاندارد سازی مستندات با مشخصات OpenAPI هستند بسیار مفید است. در اینجا (در کجا دقیقا؟) یک آموزش سریع در مورد چگونگی استفاده از Swagger Inspector برای تولید مستندات  آورده شده است.
مستندات API، رمز یک تجربه عالی هنگام استفاده از API شماست. مستند استاندارد و به روز نه تنها رضایت مشتری را امکان‌پذیر می کند ، بلکه اجازه می دهد تا پذیرش API شما توسط دیگر مشتریان افزایش یابد. قالب‌های محبوب متن باز مانند OpenAPI Specification و سیستم عامل های تجاری مانند SwaggerHub به تیم ها اجازه می دهد روند مستند سازی را به صورت خودکار انجام دهند و با استفاده از یک تجربه عالی با API ها کار کنند.
ما در شرکت دانش بنیان پلتکو، کارشناسان خبره‌ای برای آماده سازی و نوشتن API Documentation داریم که می‌توانند در این زمینه به شما و سازمان‌تان کمک کنند و در صورتیکه نیاز به هرگونه همفکری دارید روی ما حساب کنید.

این مطلب چقدر مفید بود ؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید

میانگین امتیاز / 5. نتایج آرا:

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *