گذرگاه سرویس سازمانی

_

گذرگاه سرویس سازمانی  یا ESB چیست؟

ESB مخفف کلمه Enterprise Service Bus و به معنی گذرگاه سرویس سازمانی است. ESB (گذرگاه سرویس سازمانی) یک میان افزار است که برای ادغام سیستم‌ها و برنامه‌های مختلف سازمان استفاده می‌شود و جایگزین ارتباط نقطه به نقطه وب سرویس‌های سازمان می‌شود.
ESB یک لایه انتزاعی است، که به عنوان “یک مترجم سراسری” در حوزه وب سرویس‌ها عمل می‌کند و  برقراری ارتباط بین چندین سیستم را ممکن می‌سازد دارد که با “زبان” متفاوت صحبت می‌کنند. هنگامی که یک سیستم پیامی برای انتقال دارد ، گذرگاه خدمات سازمانی این پیام را ترجمه کرده و به گیرنده صحیح هدایت می‌کند. این قابلیت مهم باعث می‌شود که سازمان‌ها به راحتی بتوانند وب سرویس‌های قدیمی (legacy) خود را بدون نیاز به توسعه‌ی سامانه‌های قدیمی به شکل استاندارد و مطلوب خود درآورده و در اختیار سرویس ‌گیرندگان قرار دهند. گذرگاه خدمات سازمانی به طور چشمگیری فرآیند یکپارچه‌سازی چندین محیط و سیستم  ناهمگن را ساده می کند.
گذرگاه سرویس سازمانی - پلتکو
گذرگاه خدمات سازمانی

کارکرد  ESB چگونه است؟

جایگاه ESB (گذرگاه خدمات سازمانی) در معماری زیر ساخت سازمان بدین صورت است که بعنوان یک واسط، بین وب سرویس‌های سازمان و سرویس گیرندگان قرار می‌گیرد (سرویس گیرندگان می‌تواند داخل یا خارج سازمان باشند) و از ارتباط دو به دو که عامل بسیاری از مشکلات است جلوگیری می‌کند. البته این جداسازی به معنای دور کردن سامانه‌ها از حالت یکپارچه نیست و اتفاقاً ESB باعث تسهیل فرآیند یکپارچه‌سازی سامانه‌ها و مستحکم ‌سازی معماری سازمان می‌شود.
پس از استقرار ESB یا همان گذرگاه سرویس‌های سازمانی، فراخوانی کلیه وب سرویس‌ها و سرویس گیرندگان از طریق ESB انجام می‌شود و کلیه درخواست‌ها به ESB زده می‌شود و ESB درخواست‌ها را به منبع انتقال داده و پاسخ  آنها را پس از دریافت به سرویس گیرندگان تحویل می‌دهد.
Enterprise Service Bus دارای قابلیت ‌‌هایی نظیر پیام‌رسانی ناهمگام، متعادل‌سازی بار، تبدیل انواع درخواست‌ها (soap, rest, jms, …) می‌باشد که معماری سازمان شما را مقیاس پذیر و منعطف می‌کند.

فواید گذرگاه سرویس سازمانی

کاهش نقاط ارتباط وب سرویس‌ها

پیاده سازی قوانین تجاری سازمان

دسترسی همزمان و آنلاین به سرویس‌ها

یکپارچه سازی وب سرویس‌ها

سهولت ارتباط برای سرویس گیرندگان

تبادل داده برای یکپارچگی وب سرویس‌ها

استاندارد سازی سرویس‌های سازمان

وب سرویس برای کوئری های دیتابیس

ثبات اطلاعات سرویس‌ها در چند سرویس

کانال استاندارد تعاملات سرویس‌ها

ارائه چند وب سرویس از یک وب سرویس

ارتقا و فعال ماندن سرویس‌های قدیمی

اجرای پروژه ESB در پلتکو

ما در پلتکو با بهره‌مندی از کارشناسان ارشد حوزه معماری زیر ساخت سرویس سازمانی و تجربه انجام پروژه‌های متعدد می‌توانیم با ارائه یک مشاوره تخصصی و رایگان معضلات و مشکلات سازمان شما را شناسایی کنیم و راهکارهای کارآمد که منجر به صرفه جویی مالی و زمانی می شود به شما معرفی کنیم
عدم استفاده از ESB باعث می‌شود تا با زیاد شدن سرویس‌های سازمان و ارتباط دو به دو آنها با هم، یک ساختار پیچیده و در هم تنیده بوجود آید که علاوه بر خطرات احتمالی، مانع از توسعه آنها در آینده نیز خواهد شد. استفاده از گذرگاه خدمات سازمانی باعث می‌شود که با تغییر یک یا چند وب ‌سرویس در سازمان، نیازی به اطلاع دادن به سرویس گیرندگان سازمان برای تغییر در نحوه‌ی دریافت داده‌ها نباشد.

مشکلات سازمان‌هایی که معماری وب سرویس ندارند

از ارتباط دو به دوی وب سامانه‌ها با یکدیگر  یک معماری پیچیده و در هم تنیده بوجود می‌آید که علاوه بر افزایش آسیب‌پذیری، مانع از توسعه پذیری معماری سازمان نیز خواهد شد. مدیریت و نظارت بر این وب سرویس‌ها (که درگاه ارتباطی سامانه‌ها با یکدیگر می‌باشد) کاری ضروری برای سازمان می باشد چون در صورت بروز مشکل و قطعی در ارتباط سامانه‌ها با یکدیگر مشکلات متعددی برای سازمان پیش می‌آید که گاه خسارت به بار آمده از قبل این مشکلات برای سازمان سنگین است. با یک نگاه کلی مشکلاتی که سازمان‌های مختلف در خصوص مدیریت وب ‌سرویس‌هایشان با آن‌ها مواجه‌اند به قرار زیر هستند:

مشکلات مدیریتی

نداشتن ابزار های نظارتی برای کنترل ارتباطات وب سرویس‌های سازمان | نداشتن ابزار های دریافت داده‌های وب سرویس برای بررسی دقیق | نداشتن ابزار های تحلیل داده برای مشخص  شدن راندمان و بهره‌وری وب سرویس‌ها و بخش‌های مرتبط | عدم امکان جلوگیری سیستمی از رفتارهای خلاف قوانین سازمان | نداشتن ابزار مشاهده بالا بودن سرویس | سخت بودن مدیریت پروتکل‌های مختلف دسترسی به وب سرویس‌ها |

مشکلات مالی

قطع شدن درآمد های جاری وب سرویس‌ها | پرداخت هزینه‌های خسارت بابت قطع شدن وب سرویس‌ها | پرداخت هزینه‌های مازاد برای عیب یابی و رفع عیب | به کارگیری نیروی انسانی با کیفیت برای مدیریت زیر ساخت که هزینه بالایی دارد | اجبار به برون سپاری برای رفع عیوب و خطاهای بزرگ سیستم | عدم استفاده از وب سرویس‌های قدیمی بعلت نیاز به کد نویسی زیاد و ریسک دار بودن

مشکلات برنامه نویسان

درگیر شدن نیرو های فنی سطح بالا برای هر عیب یابی | در برخی موارد عدم دسترسی به نیروی فنی مورد نیاز | ایجاد مجادله بین نیروهای فنی سازمان و توسعه دهندگان خارج سازمان | عدم امکان مشخص کردن منبع مشکل | عدم داشتن محیط تست | عدم امکان تضمین بالا بودن وب سرویس‌ها | سخت بودن اصلاح ساختار معماری وب سرویس‌های سازمان | عدم امکان توسعه وب سرویس‌های قدیمی سازمان | عدم وجود پنل شناسنامه وب سرویس‌ها |

مشکلات عمومی

عدم امکان پیش گیری از وقوع قطعی وب سرویس‌های سازمان | سخت بودن فرایند توزیع بار، بر روی وب سرویس‌ها | عدم امکان استفاده یا توسعه وب سرویس‌های قدیمی سازمان بعلت نبود نیروی فنی یا نداشتن دانش مناسب | سخت بودن تبدیل سرویس‌های Soap به Rest | ایجاد نارضایتی عمومی بعلت قطعی وب سرویس‌ها | عدم امکان بالا بردن سطح امنیتی ارتباطات وب سرویس‌های قدیمی |

ESB برای چه شرکت‌های مناسب است ؟

سازمان‌ها برای ارائه خدمات خود به صورت آنلاین از وب سرویس استفاده می‌کنند. وقتی تعداد وب سرویس‌ها کم است یا اهمیت آنها زیاد نیست بروز نقص فنی مشکل زیادی بوجود نمی‌آورد اما مشکلات اصلی زمانی بوجود می‌آید که
  • تعداد وب سرویس‌ها زیاد می شود مثل بانک‌ها | موسسات مالی
  • تعداد زیر مجموعه های داخلی سازمان زیاد می‌شود مثل وزارت نفت | وزارت ارتباطات
  • وب سرویس اهمیت استراتژیک دارد مثل بورس | سازمان هواپیمایی کشوری | ستاد انتخابات
  • سازمان از طریق وب سرویس کسب درآمد فراوان لحظه ای دارد مثل همراه اول | ایرانسل
  • ارتباط مستمر وب سرویس بین منبع و سرویس گیرنده مهم می باشد مثل دفتر مرکزی فروشگاه های زنجیره ای با فروشگاه‌ها | گمرک
پیاده سازی esb - پلتکو

همین حالا شروع کنید

ما در شرکت دانش بنیان پلتکو، آماده کمک کردن به شما هستیم