قابلیت های سامانه مدیریت وب سرویس

قابلیت‌های سامانه مدیریت وب سرویس

سامانه مدیریت وب سرویس (API Manager) ، یکی از نیازهای مهم سازمان‌ها می‌باشد زیرا کار کردن با وب سرویس‌های پراکنده در سازمان که هر کدام یک کار انجام می‌دهد و در یک بخش از سازمان می‌باشد سخت و پیچیده است. از این رو حل این مشکل توسط سامانه مدیریت وب سرویس انجام می‌شود تا با بهره گیری از ابزار‌های کارآمد آن با سهولت بیشتری کارهای نظارتی، اجرایی و مدیریتی انجام شود.
وب ‌سرویس‌ به سازمان‌ها این توانایی را می‌دهد تا با سرعت و هزینه کم ، خدمات و به روزرسانی‌های جدید خود را در لیست خدمات و زیرساخت‌های فناوری اطلاعات سازمان بگنجانند از این رو تقریباً تمامی پلتفرم‌ها، وب‌ سرویس‌ها را در معرض دید مشتریان قرار می‌دهند بنابراین سازمان‌ها و توسعه‌دهندگان می‌توانند به سرعت سرویس‌ها یا سامانه‌های خود را ادغام و یکپارچه کنند اما، سازماندهی تعداد زیاد وب‌ سرویس بدون راهکار مدیریت وب ‌سرویس دشوار است.
API Manager ها قابلیت‌های متعددی دارند که باعث جلوگیری از بروز خطا‌های سرویس‌های سازمان‌ها می‌شود که در این مقاله به معرفی این قابلیت‌ها می‌پردازیم. در ادامه این مطلب با شرکت دانش بنیان پلتکو همراه باشید تا به طور کامل و به زبانی ساده با قابلیت های مدیریت وب سرویس آشنا شوید.

قابلیت های مدیریت وب سرویس

از جمله قابلیت های API manager  می‌توان موارد زیر را نام برد :

1. امن سازی پروتکل ارتباط با وب سرویس های خارجی امنیت وب سرویس

از طریق قابلیت API Manager ، دسترسی‌  به داده‌هایی که از طریق وب سرویس‌های خارجی دریافت می‌شود، مورد کنترل قرار گرفته و کاملا امن می‌شود که این موضوع باعث کاهش خطر نفوذ به سیستم و سرقت داده‌ها می‌گردد. به عنوان مثال، چه شما به یک وب سرویس‌های شریک زنجیره تامین خدمات خود بشوید  یا به یک وب سرویس خارج از سازمان متصل شوید ، یک پلتفرم مدیریت وب‌ سرویس مانند پلتکو به شما این امکان را می‌دهد که  راه‌ حل‌های مختلف احراز هویت را به راحتی اعمال کنید تا سطح امنیت شما به بالاترین حد خود برسد.
شما، فراتر از احراز هویت، به قوانین و استراتژی‌هایی برای جلوگیری از حملات سایبری و اطمینان از اینکه اطلاعات حساس به طور تصادفی یا عمدی به فرد اشتباهی نرسد ، نیاز دارید. در اینجا، ابزارهای مدیریت وب ‌سرویس به شما کمک می کنند تا سیاست‌های امنیت داده‌ها را برای سازمان خود بصورت استاندارد تنظیم کنید و اطمینان حاصل کنید که تمام اتصالات با API های شخص ثالث به این استانداردها پایبند هستند. اگر یک استاندارد مشترک مانند GDPR ، CCPD ، SOC2  یا یک استاندارد امنیتی منحصر به فرد خود را دنبال می کنید پلتفرم مدیریت وب‌سرویس پلتکو  این سیاست‌ها را به راحتی برای همه اتصالات وب‌ سرویس شما اعمال می‌کند تا شما دغدغه‌ای در این مورد نداشته باشید.
قابلیت های api manager

2. استانداری سازی قالب ورودی و خروجی وب سرویس ها

وب‌ سرویس‌ها انواع و پروتکل‌های گوناگونی دارند و این می‌تواند چالش‌ها و کندی‌هایی را در هنگام تنظیم اتصالات وب‌ سرویس ایجاد کند. پلتفرم مدیریت وب‌ سرویس پلتکو، وب‌ سرویس‌های مختلف را استاندارسازی کرده و در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهد تا باعث سهولت استفاده از آنها و برقرار اتصال فی‌مابین آنها شود.
پلتفرم پلتکو به شما این امکان را می‌دهد که SOAP API را به  راحتی به صورت REST API پروکسی کنید. با ایجاد فوری یک REST API امن ، استاندارد ، قابل استفاده مجدد، کاملا مستند و زنده برای هر منبع داده، پلتفرم مدیریت وب‌سرویس پلتکو به شما امکان می‌دهد وب ‌سرویس‌های متفاوت را در سامانه‌های جدید ادغام کرده و آنها را بجای چندین ماه در عرض چند هفته راه‌اندازی کنید. 

مسیرهای مانیتورینگ وب سرویس

3. مسیرهای مانیتورینگ ، ورود به سیستم و حسابرسی وب‌ سرویس

ابزارهای پلتفرم مدیریت وب‌ سرویس پلتکو برای عیب یابی راحت‌ تر ، از طریق ویژگی‌های ورود به سیستم و حسابرسی ، امکان نظارت پیشرفته بر وب ‌سرویس‌ها را ارائه می دهند. ورود به سیستم به شما این امکان را می‌دهد تا مشکلات سیستم را قبل از اینکه به یک خرابی کامل یا قطعی تبدیل شود ، مشخص کنید.
مسیرهای حسابرسی به شما کمک می کند بعد از بروز یک مشکل جدی ، سریعا متوجه مشکل شوید. پلتفرم مدیریت API پلتکو متناسب با نیاز هر سازمان می تواند انواع مختلف گزارش‌ها و مسیرهای حسابرسی را ارائه کند.
ورود به سیستم معمولاً به مواردی در سطح برنامه مربوط می‌شود، مانند اقدامات سرپرست و رویدادهای غیرعادی که توسعه‌دهندگان می‌توانند برای عیب یابی و رفع اشکال نرم افزار از آنها بهره ببرند.
مسیرهای حسابرسی معمولاً به اقدامات کاربر مربوط می‌شود ، مانند تغییر ورودی در پایگاه داده توسط کاربر X در ساعت 12:00 بعد از ظهر در 7 مهر ، 1398. در پایان روز ، این نوع اطلاعات برای مسئولین پشتیبانی سازمان شما بسیار حیاتی است و به آنها کمک می‌کند در اسرع وقت ریشه‌ی مشکل را متوجه شوند و ایراد را برطرف کنند.
مانیتورینگ وب سرویس از جمله قابلیت های api manger  است. با استفاده از این قابلیت، می‌توان عملکرد وب سرویس‌ها را نظارت کرده، خطاها و مشکلات را پیدا کرده و بهبود آن‌ها را انجام داد. همچنین، با استفاده از تحلیل داده‌ها و گزارش‌های تولید شده توسط API Manager، می‌توان به بهبود عملکرد و بهینه‌سازی وب سرویس‌ها کمک کرد.

4. محدود کردن نرخ فراخوانی وب ‌سرویس

پلتفرم مدیریت وب‌ سرویس پلتکو می‌تواند فراخوانی کلیه وب ‌سرویس‌ها را رصد کرده و از محدودیت نرخ فراخوانی وب‌ سرویس و ویژگی‌های Spike Arrest استفاده کند تا از پایین آمدن سامانه‌های داخلی سازمان به علت فراخوانی بیش‌ از حد جلوگیری کند.
محدود کردن نرخ فراخوانی وب ‌سرویس یکی از آیتم‌های مهم در قابلیت اطمینان محصول نرم‌ افزاری‌ است. ارائه‌ دهندگان وب ‌سرویس معمولاً محدودیت‌های پردازش بر حسب تعدا فراخوانی در ثانیه (TPS) اندازه گیری می‌کنند. برخی از سیستم‌ها ممکن است محدودیت های فیزیکی در انتقال داده داشته باشند که هر دو بخشی از Backend Rate Limiting هستند. برای جلوگیری از پایین آمدن سرور ارائه دهنده‌ی وب‌ سرویس ، توسعه دهندگان معمولاً محدودیتی در تعداد درخواست‌ها  یا در حجم دریافت داده‌های مشتری‌ها اعمال می‌کنند که به این Application Rate Limiting می گویند.
اگر کاربری درخواست‌های زیادی ارسال کند ، پلتفرم پلتکو بجای قطع کل سیستم، سریعا ارتباط آن کاربر را قطع می‌کند. ابزار Throttling به شما امکان می دهد تا مشتریان تان همچنان از خدمات شما استفاده کنند در حالی که از API شما محافظت می شود.
پلتفرم مدیریت وب ‌سرویس پلتکو به سازمان شما این امکان را می‌دهد که اگر درخواست‌ها از سمت کلاینت بیش از حد معین باشد بابت پاسخگویی به آن درخواست‌ها هزینه مازاد دریافت کنید یا اصلا به درخواست‌های اضافی پاسخ ندهید. پلتفرم مدیریت API  پلتکو به صورت هوشمند IP هایی که بیش از فعالیت طبیعی یک انسان کار می‌کند را شناسایی کرده و با محدود کردن آنها از حمله هکرها یا  ربات‌های مخرب جلوگیری می‌کند. 
API Manager یک ابزار مدیریت API است که امکان یکپارچه سازی وب سرویس‌ مختلف را فراهم می‌کند. قابلیت‌های این ابزار شامل مدیریت دسترسی‌ها، نظارت بر عملکرد، تحلیل داده‌ها، مدیریت استفاده‌کنندگان، تنظیمات امنیتی و غیره می‌شود. با استفاده از API Manager، می‌توان به راحتی وب سرویس‌های مختلف را با هم یکپارچه کرد و اطلاعات مورد نیاز را جمع‌آوری و مدیریت کرد. همچنین، با استفاده از API Manager، امکان توسعه وب سرویس‌های جدید و تغییرات در وب سرویس‌های موجود نیز وجود دارد.

5. ارائه یک وب پورتال شکیل از وب سرویس‌های سازمان

سازمان‌های بزرگ وب ‌سرویس‌های زیادی دارند که به سرویس گیرندگان مختلفی ارائه خدمات می‌دهند اما خیلی از توسعه‌دهندگان نرم افزاری به علت عدم آگاهی و یا دردسرهای مربوط به اتصال به این سرویس‌ها به سمت بهره‌برداری از آنها نمی‌روند.
برای حل این مشکل، API Manager ، یک پورتال زیبا و شکیل برای سازمان آماده می‌کند و کلیه وب ‌سرویس‌هایی که سازمان ارائه می‌دهد را در آنجا معرفی می‌کند تا یک پل ارتباطی بین سازمان و توسعه دهندگان فنی باشد.
این وب پورتال مانند کاتالوگ محصولات یک فروشگاه می‌باشد که شامل لیست تمام  وب ‌سرویس‌های سازمان است که توسعه دهندگان می‌توانند هنگام ایجاد برنامه از بین آنها انتخاب کنند.

6. پشتیبانی از معماری Loosely-Coupled

سرویس‌های در هم تنیده یک سازمان که ارتباط دو به دو و نقطه به نقطه دارند باعث ایجاد وابستگی سرویس‌ها به هم شده و  سازمان نمی تواند بخشی از یک سیستم در هم تنیده را بدون تأثیر منفی بر سایر سرویس‌های آن ارتقا دهد. برای همین استفاده از سامانه مدیریت وب سرویس کمک می‌کند تا آن بخش از سیستم را که نیاز به ارتقاء دارد بدون تداخل در روند کاری سایر قسمت‌های سیستم ارتقاء یابد.

پلتفرم مدیریت وب سرویس پلتکو به سازمان شما کمک می کند تا :

  1. مزیت های سامانه مدیریت وب سرویس پلتکوبه استانداردسازی، تلفیق، سامان‌دهی معماری فناوری اطلاعات سازمان دست یابید
  2. خدمات و سرویس‌های تان را به راحتی به روز کنید .
  3.  ارتقاء یا بهینه سازی سرویس‌ها را با هزینه کمتر انجام دهید.
  4.  تأخیرهای پیاده ‌سازی معمول برای به روزرسانی را به حداقل ممکن برسانید.
  5.  از تأثیر منفی بروزرسانی بر سایر قسمت‌های سیستم جلوگیری کنید.
  6. سرویس‌ها و سامانه‌های مختلف را به راحتی به یکدیگر متصل کنید.
مدیریت وب ‌سرویس ابزارهای لازم را برای دستیابی به چابکی ، مقرون به صرفه بودن ، مقیاس پذیری ، قابلیت اطمینان و امنیت بیشتر هنگام توسعه برنامه‌ها و سیستم‌های تجاری را به سازمان‌ها می‌دهد. به این ترتیب ، Platco API Management راهکار و ابزاری قدرتمند برای اصلاح و ارتقاء سریع زیرساخت فناوری اطلاعات سازمان شماست. در این مقاله 6 تا از کارآمدترین قابلیت های مدیریت وب سرویس را به طور کامل شرح دادیم. کارشناسان ما در شرکت دانش بنیان پلتکو آماده ارائه مشاوره های تخصصی و رایگان به شما هستند، از طریق شماره‌های درج شده در سایت با ما در تماس باشید.

این مطلب چقدر مفید بود ؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید

میانگین امتیاز / 5. نتایج آرا:

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *