تفاوت هوش تجاری و هوشمندی کسب و کار چیست ؟

تفاوت bi و ba

تفاوت هوش تجاری و هوشمندی کسب و کار شاید در نگاه اول به این دو اصطلاح، کمی چالش برانگیز باشد اما کافیست رفتار این دو مدل هوش فناوری را مورد بررسی قرار دهیم تا تفاوت BI با BA را به راحتی درک کنیم. هوش تجاری (BI) و هوشمندی کسب و کار (BA) هر دو به تجزیه و تحلیل داده‌ها و ارائه اطلاعات برای تصمیم‌گیری‌ههای کسب و کار مرتبط هستند، اما تفاوت‌های مهمی در محدودیت‌ها و قابلیت‌های آن‌ها وجود دارد. هر دو روش اهمیت بسیار زیادی برای سازمان‌ها دارد و به آنها کمک می کند تا از داده‌های خود بصورت بهینه و با دقت استفاده کنند و در نهایت اقدامات هوشمندانه‌تری انجام دهند. با استفاده از این فناوری ها، سازمان‌ها می‌توانند شاهد بهبودهای مداوم در عملکرد خود باشند و به سرعت به تغییرات بازار و شرایط رقابتی پاسخ دهند.

در این مطلب با موضوع تفاوت هوش تجاری و هوشمندی کسب و کار  با شرکت دانش بنیان پلتکو همراه شوید.

 

تفاوت  BI و BA  چیست ؟

تفاوت بین هوش تجاری (BI) و هوش مصنوعی (AI) در کسب و کار به دلیل اهمیت نقشی که هرکدام در فرایندها و تصمیم‌گیری‌های سازمانی دارند، مهم است. درک این تفاوتها می‌تواند به بهبود عملکرد و استراتژی‌های کسب و کار کمک کند.

به عنوان مثال، یک سازمان ممکن است از هوش تجاری برای تحلیل فروش‌ها و الگوهای مشتری استفاده کند تا بتواند استراتژی بازاریابی خود را بهبود بخشد.

در عین حال، اگر این سازمان از هوش مصنوعی استفاده کند، ممکن است بتواند سیستم‌های خود را به گونه‌ای طراحی کند که بتوانند به طور خودکار تصمیماتی مثل تشخیص الگوهای جدید در داده‌ها یا پیشنهاد بهینه‌ترین راهکارها را ارائه دهند.

 

 

تفاوت bi و ba

 

با درک این تفاوت‌ها، سازمان‌ها می‌توانند ابزارها و استراتژی‌های مناسب را برای هر دو حوزه BI و AI انتخاب کنند و از آنها به بهترین نحو ممکن برای بهبود عملکرد و افزایش توانایی تصمیم‌گیری خود استفاده کنند.

در راستای این مطلب جهت دریافت اطلاعا بیشتر درباره BI  توصیه می‌کنیم، مطلب هوش تجاری چیست را مطالعه نمایید.

۱. تفاوت هوش‌ تجاری و هوشمندی کسب و کار در تعریف

در گام اول به تفاوت مفاهیم BI و BA اشاره می کنیم. هوش تجاری یا BI مخفف عبارت Business Intelligence است و به فرایند تبدیل داده‌های تجاری به اطلاعات مفید برای تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی در سازمان‌ها اشاره دارد. این فرایند شامل جمع‌آوری، نگهداری، تحلیل و تفسیر داده‌های مربوط به عملکرد تجاری سازمان می‌شود تا برای تصمیم‌گیری‌های مدیریتی و عملیاتی استفاده شود.

تجزیه و تحلیل هوشمند یا هوشمندی کسب و کار (BA) یک فرایند تحلیل دقیق داده‌ها به منظور استخراج الگوها و اطلاعات مفید برای اتخاذ تصمیمات بهتر است.

۲. تفاوت BI با BA در روش تجزیه و تحلیل

مدل هوش تجاری معمولاً برای تجزیه و تحلیل توصیفی و تشخیصی است. به عبارتی BI به شما کمک می‌کند تا داده‌ها را مورد بررسی قرار داده و الگوها، رویدادها و گزارش‌های «گذشته» را تحلیل کنید. یعنی شناسایی مشکلات یا فرصت‌های گذشته برای بهبود عملکرد وضعیت فعلی!

در مقابل مدل BA برای تجزیه و تحلیل پیش بینی‌کننده و تجویزی است و از داده‌ها برای پیش‌بینی رویدادها و روندهای آینده استفاده می کند. یعنی کمک به تصمیم‌ گیری های مهم برای بهبود وضعیت آینده!

۳. تفاوت BI با BA در ارتباط با داده ها

هوش تجاری بر تحلیل دو نوع داده تمرکز دارد: داده‌های تاریخی و فعلی. داده تاریخی معمولاً شامل اطلاعات گذشته است و نقش مهمی در شناخت الگوها و روندهای گذشته دارد که این الگوها و روندها می‌توانند مبنایی برای تصمیم‌گیری‌های آینده باشند. از سوی دیگر، داده‌های فعلی مربوط به وضعیت فعلی سازمان است و اطلاعات جاری را نشان می‌دهد.

این داده‌ها می‌توانند به شناخت روندها و مسائل فعلی کمک کنند و در تصمیم‌گیری‌های فوری و تاکتیکی اهمیت دارند. به طور کلی، هوش تجاری با معکوس کردن داده‌ها به اطلاعات مفید و استراتژیک می‌پردازد که از تاریخی بودن و نیز از زمان فعلی دارای ارزش است.

از طرفی BA به روی برون‌یابی داده‌ها با هدف ارائه پیش‌بینی‌ها تمرکز دارد و از ابزارها و تکنیک‌های متنوع «داده کاوی» و تحلیل داده برای استخراج الگوها و روندهای مختلف به منظور پیش‌بینی عملکرد و رفتار آینده کسب و کار استفاده می‌کند.

۴. مقایسه هوش تجاری و هوشمندی کسب و کار در محدودیت ها

هوش تجاری (BI) معمولاً بر روی داده‌های ساختاریافته تمرکز دارد، به عنوان مثال داده‌هایی که در جداول پایگاه داده‌ها قرار دارند.

اما در صورت نیاز به کار با داده‌های نیمه ساختار یافته یا بدون ساختار با چالش هایی مواجه می شود. در حالی که BA توانایی کار با داده‌های ساختار یافته و غیرساختاریافته را دارد.

بنابراین، اصلی‌ترین تفاوت BI و BA در این است که BI به داده‌های ساختار یافته محدود شده و در مقابل BA می‌تواند به طور گسترده‌تری به داده‌های بدون ساختار نیز دسترسی داشته باشد.

۵. تفاوت BI با BA برای یک تصمیم گیری آگاهانه

BI معمولاً برای تجزیه و تحلیل داده‌های تاریخی و فعلی استفاده می‌شود تا به سازمان‌ها کمک کند تا مجموعه داده‌های خود را درک کرده و تصمیم‌های استراتژیک بگیرند.

از سوی دیگر به کمک الگوریتم‌های پیش‌بینی و تحلیل پیش‌بینی‌ها، سعی در پیش‌بینی رویدادهای آینده و ارائه راهنمایی برای اتخاذ تصمیمات است.

بنابراین BA به این علت که سعی در پیش‌بینی آینده دارد، به عنوان یک روش مطمئن‌تر برای تصمیم‌گیری آگاهانه و تجزیه و تحلیل پیش‌بینی‌ها در کسب‌وکارها مورد استفاده قرار بگیرد.

۶. تفاوت هوش تجاری با هوشمندی کسب و کار به لحاظ دسترسی به ابزارها

هوش تجاری (BI) معمولاً به فرایند استفاده از ابزارها و تکنیک‌های جمع‌آوری، ذخیره، تجزیه و تحلیل داده برای ارائه اطلاعات تاریخی و عملکرد گذشته مرتبط می‌شود، که معمولاً در قالب گزارش‌ها و داشبوردها ارائه می‌شود.

به عنوان مثال نرم‌افزار هوش تجاری قابلیت جمع‌آوری داده‌ها از منابع مختلف مانند پایگاه‌های داده، فایل‌های اکسل، منابع اینترنتی و غیره را دارا هستند.

در مقابل، هوشمندی کسب و کار (BA) از داده‌های تاریخی به همراه تکنیک‌ها و ابزارهای پیشرفته تحلیلی برای پیش‌بینی و توصیه‌گری استفاده می‌کند.

 

تفاوت bi و ba

 

در نتیجه، ابزارهای مدل BA دارای دامنه گسترده‌تری هستند زیرا نه تنها به داده‌های تاریخی بلکه به داده‌های زمان واقعی و قابل پیش‌بینی نیز توجه دارند و از تکنیک‌های پیشرفته تحلیلی بهره می‌برند.

۷. تفاوت BI با BA بر اساس عملکرد

BI به مدیران اجرایی امکان می‌دهد تصمیم‌گیری بهتری در مورد راهبردها و عملکرد کلی کسب و کار بگیرند، اما توانایی تغییر و تعامل فعال در فرآیندها و ساختارهای موجود را ندارد. از سوی دیگر، BA قادر است با تحلیل دقیق داده‌ها و شناخت بهتر روندها و الگوها، تغییرات و بهبودهای موثری در فرآیندها و ساختار کسب و کار ایجاد کند و تصمیم‌های کلان و استراتژیک را تغییر دهد.

بنابراین، می‌توان گفت که هوش تجاری (BI) معمولاً به ارائه گزارشات و داده‌های تاریخی برای مدیریت کسب و کار می‌پردازد، در حالی که هوشمندی کسب و کار (BA) قادر است اطلاعات جدید را ارائه داده و به تغییرات فعلی و آینده کمک کند.

۸. تفاوت هوش تجاری و تحلیل کسب و کار به لحاظ نوع ارتباط با هم

هر دو این رویکردها برای کسب و کارها بسیار ارزشمند هستند، اما BI معمولاً به عنوان بخشی از BA در نظر گرفته می‌شود زیرا تحلیل‌های BI اغلب به عنوان یک المان از تجربه کلی هوشمندی کسب و کار شناخته می‌شود.

۹. تفاوت هوش تجاری و تحلیل کسب و کار در چگونگی استفاده از داده ها

داده‌ها به یک فرمت مشابه یا استاندارد در یک محیط BI مانند دیتابیس یا دیتا وارها ذخیره و استفاده می‌شوند. از طرف دیگر، هوشمندی کسب و کار (BA) بر اساس پردازش تحلیلی پیشرفته داده‌ها برای ارائه دانش قابل فهم و قابل استفاده است که معمولا با تغییر فرم و یا ترکیب‌سازی داده‌های مختلف و ایجاد الگوها یا مدل‌ها انجام می‌شود.

بنابراین، تفاوت BI و BA به لحاظ نوع استفاده از داده‌ها نیز مربوط است. BI معمولاً داده‌ها را با همان فرمت استفاده می‌کند تا ارائه گزارش‌ها و دیدگاه‌های جامع از داده‌ها را فراهم کند.

از سویی BA داده‌ها را به اشکال یا عناصر مختلف تبدیل می‌کند تا دانش‌ها و الگوهای مختلفی که از داده‌ها استخراج می‌شود قابل فهم و بهره‌ور باشد.

۱٠. تفاوت BI با BA در کاربرد

کاربرد هوش تجاری برای انجام عملیات کسب و کار فعلی در سازمان های مقیاس بزرگ است. تحلیل کسب و کار در شرکت‌هایی کاربرد دارد که بر چگونگی پیشرفت آینده تمرکز دارند.

 

شرکت دانش بنیان پلتکو، ارائه دهنده خدمات تخصصی یکپارچه سازی و مدیریت وب‌سرویس‌ها می باشد که خدماتی نظیر گذرگاه سرویس‌های سازمانی (ESB) و مدیریت وب‌سرویس‌ها (API Manager)، مانیتورینگ، مدیریت لاگ‌ها، وب پرتال و ده‌ها سرویس تخصصی دیگر به سازمان‌ها ارائه می‌دهد.

 

پایان

همانطور که در مقایسه هوش تجاری و هوشمندی کسب و کار گفته شد هر دو روش به کسب و کارها کمک می‌کنند تا از داده‌ها و اطلاعاتشان بهره بگیرند. BI معمولاً برای تجزیه و تحلیل داده‌های تاریخی و فعلی استفاده می‌شود تا به سازمان‌ها کمک کند مجموعه داده‌های خود را درک کرده و تصمیم‌های استراتژیک بگیرند.

از سوی دیگر BA به کمک الگوریتم‌های پیش‌بینی و تحلیل پیش‌بینی‌ها، سعی در پیش‌بینی رویدادهای آینده و ارائه راهنمایی برای اتخاذ تصمیمات است. بنابراین BA به عنوان یک روش مطمئن‌تر برای تصمیم‌گیری آگاهانه و تجزیه و تحلیل پیش‌بینی‌ها در کسب‌وکارها مورد استفاده قرار می گیرد. اگر در تفاوت مفاهیم BI و BA مورد دیگری به ذهن شما می رسد آن را با ما در میان بگذارید.

این مطلب چقدر مفید بود ؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید

میانگین امتیاز / 5. نتایج آرا:

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *