معرفی بهترین نرم افزارهای هوش تجاری


انواع نرم افزار هوش تجاری یکی از مهم‌ترین دستاوردهای فناوری اطلاعات در دنیای امروز است که به کارشناسان و مدیران شرکت‌ها کمک می‌کند تا بر اساس داده‌ها و اطلاعات قبلی، تصمیمات هوشمندانه و دقیقی جهت رشد و توسعه کسب‌وکار خود بگیرند. هدف اصلی ایجاد و توسعه هوش تجاری، پشتیبانی از راهبردهای شرکتی و توسعه کسب و کارهای مختلف با بررسی دقیق داده‌ها و ارائه‌ی گزارشات و تحلیل‌های مختلف می باشد. به همین دلیل می خواهیم در این مطلب بهترین نرم افزارهای هوش تجاری را به شما معرفی کنیم. پس تا پایان با شرکت دانش بنیان پلتکو همراه باشید.

نرم افزار bi  چیست  ؟

نرم افزار BI یا Business Intelligence Software، یک نرم افزار تحلیل داده است که به کاربران امکان می‌دهد تا از داده‌های سازمانی خود استفاده کرده و اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم‌گیری‌های استراتژیک را استخراج کنند.

این نرم افزار شامل مجموعه‌ای از ابزارها و فناوری‌هایی مانند گزارش‌دهی، داشبوردها، تحلیل داده و پیش‌بینی است. با استفاده از نرم افزار BI، کاربران می‌توانند به صورت دقیق‌تر و سریع‌تر به تحلیل داده‌های خود بپردازند و تصمیمات بهتری را برای رشد و پیشرفت سازمان خود بگیرند.

4 نرم افزار هوش تجاری

همانطور که در مقدمه عنوان شد نرم افزار هوش تجاری (Business Intelligence) یک فناوری مدرن است که به کسب و کارها در انتخاب بهترین راهبردها برای رشد و افزایش سود و درآمد کمک می کند.

فناوری هوش تجاری bi شامل مجموعه ای از ابزارهای نرم افزاری است که با برپایی اتصال و روابط منطقی میان داده ها، تجزیه و تحلیل اطلاعات و تولید گزارش های تجاری، استراتژی کسب و کارهای مختلف را بهبود می بخشد.

نتایج های دقیق تری در مورد این که چه اتفاقی در سازمان در حال روی دادن است را ارئه می‌دهند برخی از بهترین ابزارهای BIعبارتند از:

نرم افزار هوش تجاری

 Domo؛ آنالیز خرد و کلان داده ها

Domo یکی از محبوب ترین نرم افزارهای هوش تجاری (BI) است که برای تجزیه و تحلیل داده های کسب و کار استفاده می شود.

این پلتفرم قدرتمند، توانایی جمع آوری داده ها از منابع مختلف را داراست و به کاربران امکانی می دهد تا اطلاعات مربوط به کسب و کار خود را به شکل گرافیکی و قابل فهم مشاهده کنند.

 

نظارت بر میزان دسترسی داده ها، ایجاد گزارشات پویا، امکان پیش بینی های تحلیلی، استفاده از روش های هوش مصنوعی، رابط کاربری ساده، قابلیت انعطاف پذیری بالا و… از مهمترین مزیت های نرم افزار هوش تجاری Domo برای تجزیه و تحلیل داده ها و پاسخگویی به نیازهای بسیاری از کسب و کارهاست

API management و هوش تجاری دو حوزه متفاوت هستند، اما با هم ترکیب شده و به یکدیگر کمک می کنند. مدیریت api به عنوان یک سرویس برای مدیریت و کنترل دسترسی به API ها استفاده می شود، در حالی که هوش تجاری برای جمع آوری، تحلیل و نمایش داده های سازمان استفاده می شود.

Tableau؛ کاوش در داده ها

 

Tableau یکی از پرکاربردترین برنامه‌های هوش تجاری است که در حوزه تحلیل داده و گرافیک آماری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با استفاده از Tableauکاربران می‌توانند به راحتی داده‌های خود را تحلیل کرده، داشبوردهایی بسیار پویا و جذاب ایجاد کنند و در نهایت گزارش‌های جامع و دقیقی برای تصمیم‌گیری‌های کسب و کار خود در اختیار داشته باشند.

بهترین نرم افزارهای هوش تجاری

مزیت اصلی Tableau سادگی و کاربردی بودن آن است. این برنامه به صورت یک ابزار واقعاً قدرتمند برای تجزیه و تحلیل داده‌ها شناخته شده است که محیط کاربری آن بسیار ساده است.

 شما به راحتی می‌توانید داده‌های خود را به این برنامه وارد کنید و با استفاده از قابلیت‌های گوناگون آن، به تجزیه و تحلیل داده ها در قالب های نمودار، جدول و …. بپردازید. این نرم افزار با پردازش داده در یک محیط مصور، توانایی تحلیل داده‌های پیچیده را نیز داراست.
البته فقط متخصصانIT می توانند از برخی قابلیت های نرم افزار هوش تجاری Tableau استفاده کنند و بهره مندی از همه کارکردهای آن برای کاربران عادی میسر نیست.

بهترین ابزار هوش تجاری

Microsoft Power BI ؛ اشراف بر دنیایی از داده ها

Microsoft Power BI یکی از پرکاربردترین نرم افزارهای هوش تجاری (BI) با محیطی بصری است که توسط شرکت مایکروسافت طراحی و توسعه داده شده است. این نرم افزار به شما کمک می‌کند تا با استفاده از تحلیل داده‌ها، رویکردهای بهینه ای برای گسترش کسب‌وکار خود ایجاد و بهبود عملکرد آن را شناسایی کنید.

Power BI امکانات جمع‌آوری داده‌های مختلف از منابع متعدد را داراست و از قابلیت سازگاری بالا و امنیت بالایی برخوردار است. همچنین این نرم افزار قابلیت ایجاد گزارشات شخصی شده و بصری‌سازی داده‌ها را نیز دارد. بنابراین کاربران قادرند با استفاده از این نرم افزار و گزارش های آن، متناسب با نیازهای خود در تحلیل داده ها بهره ببرند.

یکپارچه سازی وب سرویس ها باعث بهبود بهره وری در شرکت ها می شود. با دسترسی به داده های بسیار، نرم افزارهای هوش تجاری قادر خواهند بود تصمیمات بهتر و درست تر بگیرند. علاوه بر این، با استفاده از نرم افزارهای هوش تجاری، شرکت ها مطمئن خواهند بود که در حال استفاده از داده های صحيح و قابل اطمینان هستند که این باعث بهبود کیفیت تصمیم گیری و بهره وری در شرکت ها می شود.

از دیگر قابلیت‌های Power BI، استفاده آسان و انعطاف‌پذیری، هم برای کاربران مبتدی و هم حرفه ای است. برای استفاده از این نرم افزار هوش تجاری، به هیچ گونه دانش برنامه‌نویسی نیاز ندارید و با چند کلیک ساده می‌توانید گزارشات کامل و دقیقی را دریافت کنید. محیط کاربری آن نیز بسیار کاربرپسند است و به راحتی می توانید آن را برای خود شخصی‌سازی کنید.

 

QlikView ؛ اکتشاف روابط داده ها

QlikView راه حلی نرم‌افزاری در حوزه هوش تجاری سازمانی است که توسط شرکت QlikTech برای جمع‌آوری، تحلیل و نمایش داده‌های کسب‌وکار، توسعه داده شده است.

این نرم‌افزار محبوب برای تولید داشبوردهای مفهومی و اجرایی کاربرد موثری دارد و به کاربران کمک می‌کند تا از داده‌ها برای تصمیم‌گیری‌های بهتر بهره‌مند شوند.

ابزارهای هوش تجاری

سرعت بالا در پردازش داده‌های بزرگ و پیچیده، درک سریع روابط میان داده‌های مختلف، امکان ایجاد داشبورد‌های اختصاصی و تحلیل تعاملی، یکپارچگی با منابع داده‌ای مختلف از مهمترین مزایای کار با QlikView  است. بنابراین با استفاده از نرم افزار هوش تجاری QlikView داده های مرتبط با یکدیگر را از چندین زاویه مشاهده می کنید، می توانید به پیش بینی های بلندمدتی در کسب و کار خود دست یابید و نقطه نظرهای جدیدی در تصمیم گیری های خود ارائه دهید.

ابزار تحلیل داده یا ابزار هوش تجاری (BI) ؟!

 ابزارهای هوش تجاری (BI) برای تجزیه و تحلیل داده ها به کار می روند، اما تفاوت اصلی آن با ابزار تحلیل داده در محدوده عملیاتی آن است. ابزار تحلیل داده معمولاً شامل تجزیه و تحلیل داده های عددی می شود، در حالی که ابزارهای BI شامل تحلیل داده های کسب و کار و آنالیز فرآیندهای آن است.

ابزارهای مدیریت هوش تجاری

در واقع ابزار BI بیشتر برای ارائه گزارش های مفید و کاربردی بر اساس داده های گذشته استفاده می شود و ابزار تحلیل داده بیشتر برای بررسی داده ها و پیدا کردن الگوهای بیشتر با تمرکز بر روی الگوریتم ها کاربرد دارد.

از طرفی ابزارهای BI به شرکت ها کمک می کنند تا به داده های خود دسترسی آسان تری داشته باشند و تصمیمات بهتری بگیرند، در حالی که ابزار تحلیل داده برای حل مشکلات و بهبود فرآیندهای کسب و کار، بستری را برای شرکتها فراهم می کند تا داده های خود را با دقت بیشتری بررسی نمایند.

هر چند Analytics قابلیت پیش بینی را نیز ارائه می دهد اما ابزار های هوش تجاری تنها به مدیران شرکت ها کمک می کند تا بر اساس آنالیز داده های قبلی، تصمیم آگاهانه تری برای اهداف تجاری خود بگیرند.

تاثیر WSO2 API Management بر هوش تجاری

نرم افزار WSO2 API Manager بعنوان یک پلتفرم مدیریت API قابلیت اجرا در هر مکان و زمان را دارا می باشد. قابلیت توزیع و ایجاد API هم در فضای ابری داخلی و هم فضای خصوصی این نرم افزار را در نزد توسعه دهنگان بسیار محبوب کرده است. از دیگر فرصت های این پلتفرم می توان به امکان سفارشی سازی بالا، قابلیت طراحی و نمونه سازی برای SOAP یا RESTful API ، امکان درآمد بیشتر و کنترل و دسترسی راحت تر اشاره کرد.

از طرفی بستر مدیریت API با استفاده از استقرار WSO2 به شرکت ها کمک می کند تا به راحتی داده ها را از منابع مختلف دریافت کنند و از آن برای هوش تجاری و برنامه های تحلیلی مورد نیاز استفاده نمایند. در زمان هایی که برای تجزیه و تحلیل به داده های زیادی از منابع مختلف نیاز است استفاده از WSO2 API Management، به راحتی و با سرعت زیاد داده ها را جمع آوری و به صورت هوشمند برای تحلیل در دسترس هوش تجاری قرار می دهد.

همچنین استفاده از WSO2 API Management برای ارتباط بین داده های مختلف به شکل پویا و دقیق می تواند هزینه های شرکت را به شدت کاهش دهد. بطور کلی بستر مدیریت API با استفاده از WSO2 بستری ایمنی را برای دسترسی شرکت ها به داده های تحلیلی فراهم کرده است و این امر می تواند مشکلات امنیتی را به شدت کاهش دهد.

Top 5 business intelligence software

Today, there are dozens of BI tools available. To determine the top five, these were the most commonly cited among the websites that ranked the best BI tools. These five BI tools are not ranked in any particular order

   Dundas BI    –   Sisense     –    Tableau   –  Microsoft Power BI   –    QlikSense 

شرکت دانش بنیان پلتکو، ارائه دهنده خدمات تخصصی یکپارچه سازی و مدیریت وب‌سرویس‌ها می باشد که خدماتی نظیر گذرگاه سرویس‌های سازمانی (ESB) و مدیریت وب‌سرویس‌ها (API Manager)، مانیتورینگ، مدیریت لاگ‌ها، وب پرتال و ده‌ها سرویس تخصصی دیگر به سازمان‌ها ارائه می‌دهد.

همانطور که عنوان شد هوش تجاری (BI) یک فرآیند تحلیل داده ای است که با استفاده از ابزارهای تعریف شده بر اساس فرآیندها و روش های تحلیلی، گزارشات مختلف را در فرمت های قابل استفاده به کاربران ارائه می دهد.

نرم افزار هوش تجاری به مدیران کمک می کند تا از نقطه نظری جدید، داده های خود را بهبود بخشند و تصمیماتی منطقی بگیرند. در حالی که مزایای و کاربردهای نرم‌افزارهای هوش تجاری بسیار زیاداست، با این حال مسئولان شرکت‌ها و تیم‌های مربوطه باید توجه کافی به خطرات احتمالی در رابطه با استفاده از این بسترهای نرم‌افزاری داشته باشند.

این مطلب چقدر مفید بود ؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید

میانگین امتیاز / 5. نتایج آرا:

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

2 دیدگاه

  • سلام برای استفاده از نرم افزار های هوش تجاری BI یکپارچه سازی سامانه ها در WSO2 الزامیست ؟
    یا به سهولت آن کمک میکند ؟

    • سلام و عرض ادب

      جهت استفاده از نرم‌افزارهای هوش تجاری BI بایستی داده‌ها یکپارچه‌ شده و سپس وارد زیرساخت BI شود. در صورتی که جنس داده‌ها استعلامی یا سرویسی بوده و نیاز باشد اطلاعات رد و بدل شده در فراخوانی سرویس‌ها و استعلامات به عنوان ورودی به BI داده شود نیاز است که API ها یکپارچه‌سازی و مدیریت شوند که یکی از راهکارهای یکپارچه‌سازی API ها WSO2 API Manager است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *