هوش تجاری چیست ؟

تعریف هوش تجاری BI

هوش تجاری چیست ؟  bi چیست ؟ business intelligence چیست ؟ مراحل هوش تجاری چیست ؟ اگر اهل کسب و کار خاصی هستید، مدیر یک شرکت یا سازمانید یا در زمینه تجارت فعالیت دارید احتمالا این اصطلاح با فراگیرشدن موضوع هوش مصنوعی، به گوشتان خورده است. هوش تجاری BI به مجموعه فناوری ها و روش هایی اطلاق می شود که به کسب و کارها کمک می کند تا اطلاعات را به شکلی قابل فهم و قابل استفاده تبدیل کنند. این اطلاعات شامل داده های داخلی و خارجی کسب و کار، از جمله فروش، مشتریان، تامین کنندگان، رقبا و بازارهای جدید است.

شاید برایتان جالب باشد که با تعریف و کاربرد هوش تجاری آشنا شوید و بخواهید بدانید این ابزار هوشمند چه خدمت یا سرویسی به کسب و کار شما ارائه می دهد. برای یافتن پاسخ پرسشهایتان تا پایان با شرکت دانش بنیان پلتکو همراه باشید.

به فرآیندی مبتنی بر فناوری های نوین که با هدف تجزیه و تحلیل داده ها و ارائه گزارش های کاربردی و عملی ارائه شده است هوش تجاری می گویند. هوش تجاری به مدیران شرکت ها و کسب و کارهای مختلف کمک می کند تا درباره استراتژی های شرکت خود تصمیمات مهم و هوشمندانه ای اتخاذ کنند. در فرایند هوش تجاری، هر سازمان داده های خود را از سیستم های IT و منابع خارجی دیگر گردآوری می کند.

بعد از آماده کردن داده ها برای آنالیز و تجزیه و تحلیل، کوئری برای داده ها انجام و داده ها در قالب گزارش های مختلف به شکل های گرافیکی و در داشبورد های مختلف ایجاد می شود. در نهایت نتایج به صورت تجزیه و تحلیلی آگاهانه در اختیار مدیران و کاربران تجاری برای اخذ تصمیمات تجاری قرار می گیرد.

یکپارچه سازی وب سرویس ها ( Integrating Web Services) در هوش تجاری، نقش مهمی در بهبود عملکرد سازمان ها و افزایش کارایی آنها دارد. با استفاده از وب سرویس ها، اطلاعات مختلف از منابع مختلف جمع آوری شده و به صورت یکپارچه در دسترس قرار می گیرند. این کار باعث می شود تا داده های بزرگ و پراکنده راحت تر قابل دسترس باشند و بتوان به روش های بهینه تحلیل آنها پرداخت.

 

هوش تجاری چیست

 

به طور خلاصه، یکپارچه سازی وب سرویس ها در هوش تجاری باعث می شود تا داده های بزرگ و پراکنده راحت تر قابل دسترس باشند و به روش های بهینه تحلیل آنها پرداخت. این کار باعث صرفه جویی در زمان و هزینه مورد نظر مدیران سازمان های بزرگ می شود.

با این تفاسیر در پاسخ bi چیست می توان گفت هوش تجاری bi با هدف توانمندسازی سازمان ها برای تصمیمات تجاری هوشمندانه در جهت کسب درآمد بیشتر و بهبود فرآیندهای عملیاتی و کسب مزیت های رقابتی نسبت به سایر کسب و کارها و رقبای تجاری ارائه شده است.

بطور کلی تعریف هوش تجاری متشکل از سیستم های تجزیه و تحلیل داده ها و ابزارهای تخصصی برای گزارش نویسی به روش های مختلف می باشد.

فرایند هوش تجاری چگونه شکل می گیرد؟

فرایند هوش تجاری بدین صورت است که تحت نرم‌افزار‌های خاص، انباری از داده های آنالیز شده را برای سازمان ها ذخیره سازی می کند. این داده ها بر اساس انواع سیستم های بیگ دیتا یا خوشه‌های هادوپ استفاده می شود.

تاریخچه اطلاعات و داده های گردآوری شده، بخش های مختلف داده های هوش تجاری است که قادرند از ابزارهای هوش تجاری برای فرآیندهای تصمیم‌گیری هوشمندانه و استراتژیک پشتیبانی کنند.

در این فرایند ابتدا داده های خام از منابع گوناگون جمع‌آوری و ادغام می شود و سپس با استفاده از برنامه های هوش تجاری مراحل تجزیه و تحلیل دقیق آنها آغاز می گردد.

مراحل هوش تجاری چیست  ؟

به طور کلی می توان گفت مراحل هوش تجاری عبارت است از:

  • مرحله اول: جمع آوری و آماده سازی داده ها (در این مرحله مشخصات داده ها سازماندهی می شود تا برای تجزیه و تحلیل آماده باشند.)
  • مرحله دوم: کوئری (در مرحله بعد درخواست یا پرس و جو برای تحلیل داده های ارائه شده انجام می‌شود.)
  • مرحله سوم: توزیع فاکتورهای کلیدهای عملیاتی و سایر نتایج برای کاربران و مدیران تجاری
  • مرحله چهارم: به کارگیری اطلاعات و گزارشات برای تصمیم گیری های موثر و اتخاذ تصمیمات مهم تجاری

bi چیست

ابزارهای هوش تجاری در خدمت درآمدزایی، آینده نگری و

ابزارهای هوش تجاری در ابتدا تنها توسط متخصصان IT و bi انجام می‌شد و تنها افراد متخصص و حرفه ای می توانستند برای کاربران تجاری و مدیران کسب و کارها، داشبورد و گزارش های عملیاتی ایجاد کنند. اما امروزه به لطف تکنولوژی هوش تجاری توسعه یافته است و تنوع ابزارهای کشف داده، به مدیران این فرصت را می‌دهد که خودشان به صورت بهینه از سیستم های هوش تجاری در جهت توسعه کسب و کار خود استفاده کنند.

تحلیلگران و مدیران می توانند با استفاده از خدمات سلف سرویس هوش تجاری و ابزار های اکتشافی داده ها، نتایج را در قالب گرافیکی مشاهده کنند و خود به طراحی داشبورد ها بپردازند.

نقش یکپارچه سازی وب سرویس ها در هوش تجاری

یکپارچه سازی وب سرویس ها در هوش تجاری، نقش مهمی در بهبود عملکرد سازمان ها و افزایش کارایی آنها دارد. با استفاده از وب سرویس ها، اطلاعات مختلف از منابع مختلف جمع آوری شده و به صورت یکپارچه در دسترس قرار می گیرند. این کار باعث می شود تا داده های بزرگ و پراکنده راحت تر قابل دسترس باشند و بتوان به روش های بهینه تحلیل آنها پرداخت.

به علاوه، راه اندازی wso2  باعث می شود تا اطلاعات بصورت خودکار جمع آوری شده و در دسترس قرار گیرند. این کار باعث صرفه جویی در زمان و هزینه مورد نظر مدیران سازمان های بزرگ می شود. علاوه بر این، با استفاده از وب سرویس های چند منظوره، کاربران می توانند به راحتی به داده های مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند و از آنها استفاده کنند.

به طور خلاصه، یکپارچه سازی وب سرویس ها در هوش تجاری باعث می شود تا داده های بزرگ و پراکنده راحت تر قابل دسترس باشند و به روش های بهینه تحلیل آنها پرداخت. این کار باعث صرفه جویی در زمان و هزینه مورد نظر مدیران سازمان های بزرگ می شود.

مزایای هوش تجاری

رابطه SSO با هوش تجاری چیست

SSO (Single Sign-On) یک فناوری است که به کاربران اجازه می دهد تا با یکبار ورود به سامانه، به تمام سرویس های مختلف دسترسی داشته باشند. این فناوری در هوش تجاری نقش مهمی ایفا می کند زیرا باعث ساده شدن فرآیند ورود به سامانه های مختلف و کاهش زمان صرف شده برای ورود به هر یک از آن ها می شود.

با استفاده از SSO در هوش تجاری، کاربران مختلف مثل مدیران، تحلیلگران و … با یکبار ورود به سامانه، به تمام داده های موجود در پایگاه داده دسترسی خواهند داشت. این باعث سادگی و سرعت بالاتر در عملکرد هوش تجاری خواهد شد. بنابراین، سامانه SSO در هوش تجاری نقش بسزایی در بهبود عملکرد و کارآمدتر شدن فعالیت های تحلیل داده ها دارد.

هوشمندی کسب و کار چیست؟

نرم افزار های هوش تجاری مبتنی بر کاوش در میان داده ها، تجزیه و تحلیل و آنالیز، پیش بینی آگاهانه، ارائه گزارش های آماری، تجزیه کلان داده ها و غیره است. طبق تعریف هوش تجاری، امروزه دیگر نقش آن در بهینه‌سازی عملکرد سازمان های مختلف با استفاده از ارتباط موثر و دقیق داده ها بر کسی پوشیده نیست.

شرکت و سازمان هایی که از ابزارهای هوش تجاری و تکنیک‌هایی که این نرم‌افزارها ارائه می دهند به طور موثر استفاده می‌کنند به دیدگاه های ارزشمندی در مورد استراتژی کسب و کار خود دست پیدا می کنند و می توانند فرآیندها را از نگاه جدیدتری مشاهده کنند و در نتیجه تصمیمات بهتری در روند پیش‌برد کسب و کار و افزایش درآمد خود اتخاذ نمایند. در نتیجه می‌توان گفت اهمیت هوش تجاری بر افزایش بهره وری و سود بیشتر و در نتیجه تسریع در رشد و توسعه کسب و کارهای مختلف تاکید دارد.

به طوری که می‌توان گفت امروزه بدون ابزارهای هوش تجاری هیچ شرکت یا سازمانی نمی تواند از تصمیم گیری های هوشمندانه بر اساس داده های خود استفاده کند. هرچند برخی مدیران و کارکنان همچنان به روش های سنتی تلاش می کنند تا بر اساس تجربیات خود، دانش و علم یا شهود، امور کسب و کار خود را پیش ببرند اما به هرحال خطای انسانی در تجزیه و تحلیل آن ها نفوذ دارد و تصمیمات و داده های خروجی آنها را تحت تاثیر قرار می دهد. به همین دلیل نمی‌توان روش مطمئنی برای اخذ تصمیمات مهم سازمان ها باشد.

کاربردهای BI

مزایای هوش تجاری چیست ؟

یکی از مهمترین مزایای هوش تجاری bi که برای شرکت های تجاری مختلف فرصتی مناسب و ایده آل را ایجاد می‌کند امکان نظارت به صورت مداوم بر عملکرد کسب و کار می باشد.

در این صورت سازمان‌ها می‌توانند در صورت بروز هرگونه مشکل یا اختلال، سریعا نسبت به رفع آن اقدامات لازم را انجام دهند. همچنین بسیاری از مشکلات و چالش ها را می توان از قبل پیش بینی کرد و در روند تامین، تولید و توزیع شرکت و شناسایی خسارات احتمالی، عملکرد مناسبی ارائه داد.

یکی دیگر از دلایل فراگیر شدن تعریف هوش تجاری در دنیای امروزی، استفاده بهینه از نیروی کار و بهره وری نیروی انسانی است. اگر می‌خواهید با مزایای کلی هوش تجاری bi آشنا شوید به طور کلی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  ایجاد مزایای رقابتی نسبت به کسب و کارهای دیگر
  • افزایش درآمد و ایجاد منابع درآمدی جدید 
  • قدرتمند کردن استراتژی های تجاری 
  • شناسایی فرآیندهای جدید و پیش بینی نشده در بازار تجاری
  • برطرف کردن چالش های تجاری به صورت لحظه ای
  • افزایش بهره وری و سودمندی به صورت کاملاً عملیاتی
  • بهینه سازی فرایندهای تجاری درون سازمانی 
  • تسریع روند تصمیم‌گیری

کاربرد هوش تجاری چیست؟

کاربرد هوش تجاری در کسب و کارهای مختلف متفاوت است. مثلا ممکن است یک شرکت بیمه ای از هوش تجاری برای آنالیز ریسک در تصویب سیاست های خود و ارائه خدمات مازاد برای ارائه به مشتریان خود استفاده کند. یا ابزارهای هوش تجاری می تواند به خرده فروشان کمک کند تا در زمینه برندسازی و مدیریت بازار و… برنامه ها و موجودی کالاهای خود را کنترل نمایند.

به همین صورت یک شرکت هواپیمایی می تواند از هوش تجاری برای ردیابی ظرفیت هر پرواز، تنظیم قیمت ها و غیره استفاده کند. هتل های زنجیره ای ب ابکارگیری این ابزار هوشمند، می توانند تعداد اتاق های رزرو شده را کنترل نمایند و به همین صورت در سازمان های مختلف استفاده از هوش تجاری برای نتایج مربوط به آن سازمان متفاوت می باشد.

دیدگاه Tech Target  درباره کارآمدی و اهمیت هوش تجاری The importance of business intelligence

Overall, the role of business intelligence is to improve an organization’s business operations through the use of relevant data. Companies that effectively employ BI tools and techniques can translate their collected data into valuable insights about their business processes and strategies. Such insights can then be used to make better business decisions that increase productivity and revenue, leading to accelerated business growth and higher profits.

حتی دانشگاه ها و سیستم های آموزشی می توانند از نرم افزار هوش تجاری برای بهبود عملیاتی و نظارت خود بر عملکرد دانشجویان و دانش‌آموزان و شناسایی افراد نیازمند به آموزش بیشتر استفاده کنند.

بهترین ابزارهای هوش تجاری چیست؟

امروزه موسسات و شرکت های مختلفی در حال تولید، توسعه و انتشار ابزارهای هوش تجاری هستند. هر چند انتخاب از میان این برنامه های کاربردی کمی دشوار است با این حال در این قسمت معتبرترین ابزارهای bi را به شما معرفی می کنیم. از جمله:

  • Microsoft Power BI
  • QlikView
  • Tableau
  • Domo

 

برای آشنایی با انواع نرم افزارهای هوش تجاری پیشنهاد می‌کنم مقاله بهترین نرم افزار هوش تجاری را مطالعه نمایید.

خدمات هوش تجاری (Business Intelligence Services) به مجموعه‌ای از فناوری‌ها، روش‌ها و ابزارهایی اطلاق می‌شود که به سازمان‌ها کمک می‌کنند تا از داده‌های خود استفاده کنند و از آن‌ها برای تصمیم‌گیری‌های استراتژیک و تحلیل عملکرد استفاده کنند. این خدمات شامل مجموعه‌ای از فرآیندهای تحلیل داده، گزارش‌دهی، داشبوردها، پیش‌بینی و مدیریت عملکرد است.

با استفاده از خدمات هوش تجاری، سازمان‌ها می‌توانند به صورت دقیق‌تر و سریع‌تر تحلیل داده‌های خود را انجام داده و تصمیمات بهتری برای رشد و پیشرفت سازمان خود بگیرند.

 

شرکت دانش بنیان پلتکو، ارائه دهنده خدمات تخصصی یکپارچه سازی و مدیریت وب‌سرویس‌ها می باشد که خدماتی نظیر گذرگاه سرویس‌های سازمانی (ESB) و مدیریت وب‌سرویس‌ها (API Manager)، مانیتورینگ، مدیریت لاگ‌ها، وب پرتال و ده‌ها سرویس تخصصی دیگر به سازمان‌ها ارائه می‌دهد.

پایان

ما در این مطلب شما را با تعریف هوش تجاری آشنا کردیم. همچنین بیان کردیم که چگونه هوش تجاری bi باعث هوشمندسازی کسب وکارهای مختلف بر اساس کارکرد آن شده است. مطمئنا حالا دیگر می دانید bi چیست و چگونه به مدیران و صاحبین مشاغل در سازمان‌ها‌ و شرکت‌ها‌ی مختلف فرصتی می دهد تا داده‌ها‌ی خود را جمع آوری و تجزیه و تحلیل کنند. اگر شما نیز می خواهید در کسب و کار خود موفق شوید ناگزیرید با بررسی نتایج و گزارشات ابزارهای هوش تجاری به نقطه عطف اهداف خود نزدیک تر شوید و راه حل های نوین و هوشمندانه را جایگزین راه های سنتی کنید.

این مطلب چقدر مفید بود ؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید

میانگین امتیاز / 5. نتایج آرا:

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

2 دیدگاه

  • سلام روزخوش
    آیا نرم افزار های هوش تجاری از لحاظ امنیت اطلاعات و امانت داری اطلاعات قابل اطمینان هستند ؟

    • سلام و عرض ادب

      نرم‌افزارهای هوش تجاری معمولا به صورت آفلاین درون سرورهای سازمان مستقر می‌شوند و از این جهت دغدغه‌ای بابت امنیت داده‌ها وجود ندارد. همچنین خود این نرم‌افزارها نیز از سطوح دسترسی مختلف پشتیبانی می‌کنند و می‌توان دسترسی داشبوردها و اطلاعات نمایش‌داده شده از طریق این نرم‌افزارها را به کاربران ذی‌صلاح و مربوط دسترسی داد و به سایر کاربران دسترسی نداد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *