فضای ابری چیست و چه مزایایی دارد؟

فضای ذخیره سازی ابری

فضای ابری چیست؟ در یک تعریف ساده، این فناوری نوعی مدل ذخیره‌سازی اطلاعات است که به کاربران اجازه می‌دهد تا از هر کجا و هر زمانی به اطلاعات خود دسترسی داشته باشند. استفاده از این فضا برای بسیاری از سازمان‌ها و کاربران اهمیت زیادی دارد. زیرا امکان انباشتن حجم زیادی از داده‌ها را فراهم می‌کند و نیاز به مدیریت و نگهداری سخت‌افزارهای ذخیره‌سازی را کاهش می‌دهد. همچنین معماری امنیتی جهت حفاظت از داده‌ها و اطلاعات موجود در فضای ابری، بسیار حائز اهمیت است. این پلتفرم‌ها از طریق رمزنگاری اطلاعات و دسترسی محدود به داده‌ها تلاش می‌کند تا امنیت داده‌ها را تضمین کند.
اگر شما هم می خواهید بدانید فضای ابری چیست و بدون نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه برای خرید و نگهداری سرورها و تجهیزات ذخیره‌سازی، هزینه های خود را کاهش دهید در این مطلب با شرکت دانش بنیان پلتکو همراه شوید.

فضای ابری چیست؟

فضای ابری یا Cloud Storag امکان ذخیره‌سازی اطلاعات در سرورهای متمرکز توسط دسترسی به یک سرویس ارائه دهنده رایانش ابری را فراهم می کند. این نوع ذخیره‌سازی به کاربران اجازه می‌دهد تا داده‌های خود را بدون محدودیت در فضای ذخیره‌سازی اینترنتی که از طریق اینترنت به راحتی قابل دسترسی است، ذخیره کنند.

فضای ابری بر روی سرورهای مجازی میزبانی می شوند.  سرویس های Amazon S3, Google Drive Dropbox و … چند نمونه از Storage Cloud است.

رایانش ابری و فضای ذخیره سازی ابری

تکنولوژی فضای ابری به دلیل امکان دسترسی به فایل ها در هر زمان و در هر کجا و همچنین امکان به اشتراک گذاری راحت اطلاعات، از سمت کاربران و شرکت‌ها مورد توجه زیادی قرار گرفته است.

رایانش ابری و فضای ذخیره‌سازی ابری دو مفهوم مرتبط هستند که در ساختار رایانش ابری به یکدیگر مرتبط می‌شوند. در زیر، ارتباط بین رایانش ابری و فضای ذخیره‌سازی ابری توضیح داده شده است:

محل فیزیکی ذخیره‌سازی:

  • در رایانش ابری، منابع محاسباتی و ذخیره‌سازی از طریق اینترنت و از راه دور ارائه می‌شوند.
  • فضای ذخیره‌سازی ابری به عنوان یکی از خدمات اصلی رایانش ابری عمل می‌کند و داده‌ها را در مراکز داده ابری ذخیره می‌کند.

سرویس‌های ذخیره‌سازی در رایانش ابری:

  • رایانش ابری از خدمات ذخیره‌سازی مختلفی برخوردار است که از جمله آن‌ها می‌توان به ذخیره‌سازی اشتراکی، ذخیره‌سازی شئ (Object Storage)، دیسک‌های مجازی (Virtual Disks)، و سرویس‌های پایگاه داده ابری اشاره کرد.
  • این خدمات ذخیره‌سازی ابری به کاربران اجازه می‌دهند تا داده‌های خود را به صورت ایمن و از راه دور در زیرساخت ابری ذخیره کنند.

مقیاس‌پذیری و انعطاف‌پذیری:

  • یکی از ویژگی‌های مهم رایانش ابری، مقیاس‌پذیری و انعطاف‌پذیری است.
  • فضای ذخیره‌سازی ابری نیز باید این ویژگی‌ها را ارائه دهد تا با نیازهای متغیر کاربران سازگار باشد.

دسترسی از راه دور:

  • هر دو رایانش ابری و فضای ذخیره‌سازی ابری از دسترسی از راه دور به منابع استفاده می‌کنند.
  • کاربران می‌توانند به داده‌ها و منابع ذخیره‌سازی ابری خود از هر مکانی

کاربردهای فضای ابری چیست؟

استفاده از فضای ذخیره‌سازی ابری در موارد متعددی کاربرد دارد. ما در ادامه تنها چند نمونه از کاربردهای رایانش ابری را برای شما آورده ایم.

 

فضای ابری چیست

 

  1. ذخیره‌سازی داده‌ها: از جمله کاربردهای اصلی فضای ذخیره‌سازی ابری امکان ذخیره اطلاعات است. کاربران و سازمان‌ها می‌توانند داده‌هایشان را در فضای ابری ذخیره کنند و به اطلاعات خود، از هر نقطه جهان دسترسی پیدا کنند.
  2. پشتیبان‌گیری و بازیابی: فضای ذخیره‌سازی ابری امکانات برتری، برای پشتیبان‌گیری و بازیابی داده‌ها فراهم می‌کند. این برنامه می تواند از داده‌ها در برابر تهدیدهایی چون حذف، هک یا از دست رفتن و…  محافظت کند.
  3. به اشتراک گذاری فایل: از طریق فضای ذخیره‌سازی ابری می‌توانید فایل‌ها و اسناد را با دیگران به راحتی به اشتراک بگذارید.
  4. اجرای برنامه‌ها و سرویس‌ها: فضای ذخیره‌سازی ابری به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد تا برنامه‌ها و سرویس‌های خود را در محیط ابری اجرا و از آن استفاده کنند.
  5. محاسبات ابری: استفاده از فضای ابری می‌تواند امکانات گسترده‌ای را برای محاسبات و پردازش داده فراهم کند.

مزایای فضای ابری چیست؟

اگر بارها برای ذخیره اطلاعات خود با کمبود فضا مواجه شده اید و اشتراک گذاری داده ها برایتان کاری طاقت فرساست یا از پس هزینه های نگهداری شبکه‌های فضای ذخیره‌سازی بر نمی آیید، یا حتی به دلیل خراب شدن دستگاه، اطلاعات مهمی را از دست داده اید مطمئنا

مزایای فضای ابری به شما کمک می کند از این همه نگرانی ها خلاص شوید:

  • دسترسی آسان: امکان دسترسی به اطلاعات از هر نقطه‌ای که دسترسی به اینترنت داشته باشید فراهم است.
  • ذخیره‌سازی حجم زیادی از داده ها: فضای ابری، امکان ذخیره و مدیریت حجم بزرگی از اطلاعات را بدون نیاز به اختصاص فضای فیزیکی فراهم می کند.
  • پشتیبان‌گیری خودکار: امکان ایجاد پشتیبان‌گیری‌های خودکار و مدیریت بهینه داده‌ها از دیگر مزایای فضای ابری است.
  • امنیت: ارائه امکانات امنیتی مانند رمزنگاری داده‌ها و کنترل دسترسی خطر هک و نفوذ به اطلاعات شخصی و داده سازمان ها را کاهش می دهد.
  • کاهش هزینه: با استفاده از فضای ابری، سازمان‌ها می‌توانند بهره‌وری خود را افزایش دهند. چراکه مزایای فضای ابری شامل کاهش هزینه‌های مرتبط با نگهداری و مدیریت فضای ذخیره‌سازی داده‌ها نیز می شود.
  • انعطاف‌پذیری: امکان تغییر اندازه ذخیره‌سازی بر اساس نیازهای مختلف در Cloud Storag فراهم است.
  • همگانی: می توانید داده‌های خود را با افراد مختلف در سراسر جهان به اشتراک بگذارید.
  • سازگاری با تمامی دستگاه‌ها: امکان دسترسی به داده‌ها از طریق تلفن همراه، تبلت، رایانه شخصی و… نیز جز مزایای فضای ابری به شمار می رود.

معایب فضای ابری چیست؟

علاوه بر مزایا و قابلیت های مهمی که برشمردیم معایب فضای ابری نیز موضوع دیگری است که به آن می پردازیم. هر یک از این معایب بسته به شرایط خاص و نوع استفاده از فضا، اهمیت متفاوتی دارد.

  1. ممکن است ابرها دچار نقص‌های امنیتی شوند و زمینه ای برای دسترسی‌های غیرمجاز به اطلاعات کاربران فراهم گردد.
  2. استفاده از فضای ابری ممکن است به ایجاد مشکلات حفظ حریم خصوصی و مسائل قانونی مرتبط با ذخیره و پردازش اطلاعات منجر شود.
  3. اعتماد به دسترسی مداوم به فضای ابری بر روی پایداری اتصالات اینترنت و عدم وقوع قطعی‌های غیرمنتظره بنا شده است. بنابراین در صورت قطعی و اختلال در اتصالات اینترنت دسترسی با محدودیت هایی مواجه می شود.
  4. سرعت انتقال داده‌ها از فضای ابری یا به آن، بی تأثیر از محدودیت‌های اینترنت و فناوری موجود نیست.
  5. استفاده از سرویس‌های فضای ابری در برخی مواقع هزینه‌هایی  بالاتر از کاربرد ذخیره‌سازی محلی به همراه دارد.
  6. استفاده از فضای ابری، به دلیل وابستگی به سرویس های ارائه‌دهنده ممکن است منجر به مشکلاتی شود که مستلزم تغییرات در سرویس‌دهنده یا انتقال داده‌ها به سرویس‌دهنده دیگر شود.

 انواع فضای ابری و روشهای آن

در ادامه پاسخ به پرسش فضای ابری چیست می خواهیم برای تکمیل اطلاعات شما انواع فضای ابری را نیز بررسی کنیم.  پس همچنان همراه ما باشید.

روش ذخیره‌سازی بلوکی Block Storage

در این روش، داده‌ها به عنوان بلوک‌های کوچک یا بزرگ ذخیره می‌شوند که هر بلوک دارای یک نشانه‌گذاری خاص است.

این بلوک‌ها مانند یک فایل سیستم عمل می‌کنند و از داده های دیگر به صورت مستقل ذخیره می‌شوند. از نظر سطح دسترسی، روش ذخیره‌سازی بلوکی Block Storage، به صورت مستقیم و فیزیکی انجام می‌شود و معمولاً برای سیستم‌های پایگاه داده یا ماشین‌های مجازی کاربرد دارد.

روش ذخیره‌سازی فایلی یا File Storage

در این نوع ذخیره‌سازی، داده‌ها به صورت یک سلسله مراتبی از پوشه‌ها و فایل‌ها ذخیره می‌شوند.

کاربران می‌توانند به صورت مشترک به فایل‌ها دسترسی پیدا کنند و از آن‌ها استفاده کنند. مانند Block Storage، این نوع ذخیره‌سازی نیز به صورت مستقیم و فیزیکی صورت می‌گیرد.

روش ذخیره‌سازی شیء محور یا Object-based Storage

در روش ذخیره‌سازی شی محور، داده‌ها به صورت شی‌های مستقل (مانند فایل‌ها، تصاویر و ویدیو) با اطلاعات اضافی در محیط ذخیره‌سازی قرار می‌گیرند.

هر شی دارای یک شناسه یکتا است و به صورت مستقل از دیگر داده‌ها ذخیره می‌شود. این روش بهترین انتخاب برای ذخیره‌سازی مقیاس‌پذیر و داده‌های بزرگ است؛ از جمله استفاده‌های رایج آن، می توان به ذخیره‌سازی ابری و کاربردهای آن اشاره کرد.

سامانه های مبتنی بر فضای ابری

سامانه wso2 و ESB فضای ابری برای استفاده از منابع محاسباتی، فضای ذخیره سازی و سایر خدمات مانند پایگاه داده‌ها و برنامه‌های کاربردی از طریق اینترنت است. این سیستم‌های ابری به سازمان‌ها اجازه می‌دهند تا بدون نیاز به سرمایه‌گذاری در زیرساخت محلی، به منابع مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند.

شرکت WSO2  به ارائه‌ی سامانه‌های نرم‌افزاری مبتنی بر سیستم‌های ابری و مدیریت سرویس‌ها می‌پردازد. ESB یا Enterprise Service Bus نیز یک نوع نرم‌افزار است که برای مدیریت و اجرای ارتباطات بین سیستم‌ها توسط شرکت WSO2 طراحی و توسعه یافته است.

به عنوان مثال اجرا WSO2 ممکن است نیاز به ذخیره سازی اطلاعات مرتبط با تراکنش‌ها، لاگ‌ها، تنظیمات و دیگر اطلاعات داشته باشد. معمولاً از پایگاه‌داده‌ها برای ذخیره اطلاعات استفاده می‌کند. می‌توانید این پایگاه‌داده‌ها را در فضای ابری مدیریت کنید، از جمله از خدمات پایگاه‌داده ابری مانند Amazon RDS یا Microsoft Azure SQL Database استفاده کنید.

در واقع ESB به ایجاد و مدیریت اتصالات و ارتباطات بین سیستم‌های مختلف و ارائه خدماتی چون ترجمه پیام، توزیع‌کردن پیام، مسیریابی و تبدیل پیام تمرکز دارد.

ESB (Enterprise Service Bus) و فضای ذخیره‌سازی ابری (Cloud Storage) دو فناوری مختلف هستند، اما در مواردی ممکن است از یکدیگر به عنوان بخشی از یک سیستم جامع استفاده شوند. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره esb پیشنهاد می‌شود مطلب esb چیست را مطالعه نمایید.

در ادامه، توضیحاتی درباره ارتباط بین ESB و فضای ذخیره سازی ابری آورده شده است:

  1. تبادل داده :
    • ESB به عنوان یک پل ارتباطی در معماری سیستم‌های گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد.
    • فضای ذخیره‌سازی ابری ممکن است برای ذخیره و بازیابی داده‌ها در سیستم‌های توزیع‌شده استفاده شود.
    • ESB می‌تواند به صورت موثر با فضای ذخیره سازی ابری ارتباط برقرار کند تا داده‌ها را بین سرویس‌ها و سیستم‌ها منتقل کند.
  2. انتقال و تبادل پیام:
    • ESB برای ارسال و دریافت پیام‌ها بین سیستم‌ها و سرویس‌ها استفاده می‌شود.
    • فضای ذخیره سازی ابری نیز می‌تواند برای انتقال و ذخیره‌سازی پیام‌ها و داده‌ها به صورت مؤقت یا دائمی استفاده شود.
  3. تکامل و گسترش سیستم:
    • این دو فناوری می‌توانند با همکاری به تکامل و گسترش سیستم‌های پیچیده کمک کنند.
    • ESB به عنوان یک لایه میانی بین سرویس‌ها و فرآیندها در یک سازمان عمل می‌کند.
    • فضای ذخیره‌سازی ابری نیز به عنوان یک پایگاه داده مقیاس‌پذیر در اختیار سیستم‌ها قرار می‌گیرد.
  4. استفاده از خدمات ابری:
    • ESB ممکن است از خدمات ابری برای توسعه و اجرای سرویس‌های خود استفاده کند.
    • فضای ذخیره‌سازی ابری نیز از زیرساخت ابری برای فراهم کردن خدمات ذخیره‌سازی به سیستم‌های ESB استفاده می‌کند.

شرکت دانش بنیان پلتکو، ارائه دهنده خدمات تخصصی یکپارچه سازی و مدیریت وب‌سرویس‌ها می باشد که خدماتی نظیر گذرگاه سرویس‌های سازمانی (ESB) و مدیریت وب‌سرویس‌ها (API Manager)، مانیتورینگ، مدیریت لاگ‌ها، وب پرتال و ده‌ها سرویس تخصصی دیگر به سازمان‌ها ارائه می‌دهد.

 

پایان

در این مطلب به پرسش فضای ابری چیست پاسخ دادیم. همانطور که عنوان شد فضای ابری امکان میزبانی و ذخیره‌سازی اطلاعات را با استفاده از سرورها و زیرساخت‌ها فراهم می‌کند که قابلیت دسترسی از راه دور و به صورت مقیاس‌پذیر را دارا می باشد. بنابراین کاربران می توانند داده‌های مختلف را به‌طور ایمن و قابل اعتماد در ابر ذخیره کنند و از طریق رایانه‌ها و سایر دستگاه‌ها به آن دسترسی داشته باشند.

فضای علاوه بر آن که فضای ابری امکان پشتیبان‌گیری از داده‌ها و ایجاد روش‌های امنیتی پیشرفته را فراهم می‌کند و به سازمان‌ها کمک می‌کند تا از  داده‌ها خود در برابر حملات سایبری محافظت کنند. ضمن اینکه هزینه‌های مرتبط با مدیریت و نگهداری سخت‌افزارهای ذخیره‌سازی را کاهش دهند. بنابراین طبیعی است که ایجاد و توسعه فضای ابری برای سازمان‌ها و کسب‌وکارها اهمیت بسیار بالایی داشته باشد.

این مطلب چقدر مفید بود ؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید

میانگین امتیاز / 5. نتایج آرا:

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

2 دیدگاه

  • سلام راهکاری برای افزایش امنیت و حریم خصوصی فضای ابری وجود داره ممنون میشم راهنمایی کنید.

    • سلام و عرض ادب

      در خصوص امنیت استنانداردها و پروتکل‌های زیادی وجود دارد که معروف ترین آنها در سطح بین‌الملل OWASP Top Ten و همچنین Application Security Verification Standard می‌باشد.
      در سطح کشور نیز مجوز افتا برای بحث امنیت و مجوز سکوهای ابری و اینماد اطمینان خاطر را برای استفاده از سکوی ابری برای کاربران فراهم می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *