یکپارچه‌سازی معماری سازمان چیست؟

platco companyOrganizational architecture integration

یکپارچه ‌سازی معماری سازمان چیست؟

یکپارچه‌سازی معماری سازمان، جریان داده های بین چند سامانه‌ی نرم افزاری مجزا را مدیریت کرده و عملکرد آنها را بهبود می‌بخشد. سازمان‌ها معمولاً از یکپارچه‌سازی زیر ساخت نرم افزاری برای ایجاد پل ارتباطی بین سرویس‌های جدید و سرویس‌های قدیمی استفاده می‌کنند تا بتوانند طیف گسترده ای از سرویس‌های طراحی شده را به طور مستقل با یکدیگر به کار گرفته و به صورت یک‌جا مدیریت کنند.

یکپارچه‌ سازی معماری سازمان - شرکت پلتکو

پنج مزیت یکپارچه‌سازی معماری سازمان

رابط‌های یکپارچه‌سازی معماری سازمان، داده های شما را می گیرند و آن را به فرمت تبدیل می کنند که با معماری IT سازمان سازگار است. به عنوان مثال، از طریق یک شبکه ارتباطی یکپارچه می توانید کلیه فرآیند های انتقال داده را به راحتی و با کمترین ریسک انجام دهید.
یکپارچه‌سازی معماری سازمان مزیت های متعدد و کاربردی دارد که برخی از آنها به شرح ذیل است:.

1- کمک به نفوذ سریع در بازار
یکپارچه‌سازی معماری سازمان باعث می شود تا استقرار سرویس‌های سازمان سریع انجام شود که این موضوع تاثیر خوبی بر نرخ ROI دارد و باعث می شود تا سرویس جدید به سرعت در بازار ورود پیدا کرده و به دست مشتریان نهائی برسند.
2- حذف فرایندهای دستی
با پیاده‌سازی خدمات یکپارچه‌سازی سازمانی، صرف نظر از نوع سرویس، سازمان‌ها می توانند به صورت خودکار داده‌ها را با مشخصات مناسب ادغام و یکپارچه کنند و نیازی به فرایند های دستی خسته کننده و پر اشتباه ندارند.
3- خودکار سازی فرایند
سازمان می‌تواند برای رفع نیازهایش از فرایند و سرویس‌های متعددی استفاده نماید، با انجام یکپارچه‌سازی زیر ساخت سازمان و پیاده سازی یک پلتفرم استاندارد از کلیه داده‌ها، سرویس‌ها ، فرایندها و … به بهترین نحوه پشتیبانی می‌شود.
4- پردازش همزمان
سازمان می تواند که به راحتی چندین فرآیند که کارهای مشابه انجام می دهند را به طور همزمان پردازش کند. به عنوان مثال ، امکان پردازش همزمان فرآیندهای سفارش مشابه یا متفاوت و انجام جستجوی قیمت و مقدار محصول می تواند به طور همزمان اتفاق بیفتد. این موضوع به سازمان کمک می‌کند تا سفارشات متعدد را به صورت فوری مدیریت کند.
5- نظارت کامل
یکپارچه‌سازی سازمان‌ها را قادر می سازد داده‌ها را در سراسر گردش کار مشاهده، ردیابی و قابل گزارش ‌دهی کند. یکپارچه‌سازی برنامه‌های کاربردی به سازمان کمک می کند تا به راحتی به انتظارات و نیازهای مشتری پاسخ دهند و دید کاملی از فرآیندهای کسب و کار خود داشته باشند.

کاربرد یکپارچه‌سازی معماری سازمان چیست؟

یکپارچه‌سازی معماری سازمان ، اشتراک فرآیندها و داده‌های تجاری در بین طیف وسیعی از سامانه‌های موجود در سازمان را امکان پذیر می کند. این اشتراک به معنی اتصال یکپارچه انواع سامانه‌های موجود و سرویس‌های ابری به وسیله‌ی تغییر فرمت و تنظیم داده‌های مورد نیاز جهت گردش اطلاعات در سازمان است. این سامانه‌ها شامل انواع و اقسام سامانه‌های مورد نیاز سازمان نظیر سیستم‌های CRM ، تجارت الکترونیکی ، سیستم های مالی ، سیستم های ERP و … می‌باشد.
برخی از سازمان‌ها دارای تعداد قابل توجهی نرم افزار قدیمی هستند که به دلایل مختلف نمی توانند آنها را به روز کنند و از طرفی نیز همراه با رشد تکنولوژی نرم افزارهای جدیدی در سازمان استفاده می شود. در حال حاضر یکی از مشکلات اصلی این سازمان‌ها استفاده همزمان از این دو طیف نرم افزار می باشد. برای حل این مشکل می‌توان با یکپارچه‌سازی معماری سازمان کلیه سرویس‌های قدیمی را بدون نیاز به کد نویسی یا به‌روزرسانی وارد چرخه اصلی کرد و با کمترین هزینه از آن‌ها در معماری جدید سازمان استفاده کرده و آن‌ها را به نرم‌افزارهای جدید متصل کرد.

ما در شرکت دانش بنیان پلتکو با بهره گیری از متخصصان ارشد حوزه یکپارچه‌سازی معماری زیر ساخت سازمانی می توانیم با ارائه راهکارهای نوین ، مشکل سازمان شما را مرتفع نماییم.بنابراین پاسخ این سوال که چرا باید معماری زیر ساخت سازمان را یکپارچه‌سازی کنیم واضح است. به کمک یکپارچه‌سازی معماری زیر ساخت سازمان می‌توانیم کلیه نرم افزارهایی قدیمی و جدید را بدون نیاز به کد نویسی یا به‌روزرسانی با یکدیگر تلفیق کرده و نرم افزارهای قدیمی که برای سازمان حیاتی و درآمد زا هستند را احیاء کنیم.
همچنین برخی از سامانه های قدیمی سازمان‌ها به علت نوع زبان برنامه نویسی یا مسائل امنیتی و … امکان اتصال به یکدیگر را ندارند که این موضوع باعث وجود مشکل در سازمان شده است برای فعال کردن این ارتباطات به یک راهکار هوشمندانه نیاز است که آن‌را یکپارچه‌سازی معماری سازمان گویند و از طریق آن مکانیزم های ارتباطی بین سرویس‌های این سامانه‌ها مشخص می‌شود.

تشخیص الگوی مناسب یکپارچه‌سازی معماری سازمان

تعریف یکپارچه‌سازی معماری سازمان بسته به مورد استفاده، الگوی داده و ابزارهای یکپارچه‌سازی متفاوت است و همه اینها نقش زیادی در چگونگی ادغام سرویس‌های سازمان دارند. بعضی از سازمان‌ها ممکن است به صورت سفارشی، یکپارچه‌سازی نقطه به نقطه را انجام دهند، سازمان دیگری ممکن است جهت یکپارچه‌سازی از ابزاری متن‌باز استفاده کند یا یک سازمان روش شخصی سازی را استفاده کند. نکته حائز اهمیت این است که شما می توانید بجای انجام آزمون و خطا ، برای شناخت نیازمندی‌های خود در حوزه یکپارچه‌سازی معماری سازمان، قبل از هر کاری از طریق مشاوره با کارشناسان ارشد شرکت دانش بنیان پلتکو متوجه نوع نیاز خود بشوید. ما در شرکت پلتکو آماده‌ایم تا با انجام جلسات رایگان کارشناسی، زیر ساخت سرویس‌های سازمان شما را بررسی کرده و کلیه نکات مورد نیاز جهت تصمیم گیری را در اختیار شما قرار دهیم.
در ادامه چند نمونه از ادغام و یکپارچه‌سازی معماری سازمان را معرفی می‌کنیم
ادغام سرویس پیش‌فرض
اغلب مواقع سازمان‌ها سرویس‌هایی دارند که به عنوان سرویس‌های اصلی یا پیش فرض آن سازمان محسوب می شود و هر سرویس جدیدی که بخواهد به سازمان اضافه شود باید به آن سرویس پیش‌فرض متصل شود.
رویکرد های سنتی برای چنین یکپارچه‌سازی و ادغامی شامل کد گذاری سفارشی آنها با هم است که کاری زمان بر و در برخی مواقع پیچیده است که سازمان‌ها خیلی از آن استقبال نمی کنند اما راهکار هوشمندانه‌تر و کم هزینه تر، استفاده از یک گذرگاه سرویس سازمانی (ESB) است که یک بستر میان افزار برای تبدیل و مسیریابی پیام‌ها و ایجاد ارتباط بین نرم افزار های سازمان است.
ادغام برنامه SaaS
امروزه سازمان‌ها اغلب از ده‌ها (حتی صدها) برنامه SaaS استفاده می کنند تا سرعت ارائه خدمات شان بیشتر شود. برنامه‌های مبتنی بر SaaS ابزارهای بسیار محبوبی برای مدیریت داده هستند، اما باید آنها را با معماری سازمان یکپارچه کرد تا بتوان از انبار شدن داده‌ها یا بلاک شدن آنها جلوگیری کرد.
ادغام برنامه به برنامه
سازمان‌هایی که به دنبال پردازش end-to-end و دید همه جانبه در فرآیندهای حیاتی کسب و کار خود هستند ، اهمیت بسیار زیادی برای یکپارچه‌سازی application-to-application قائل هستند و دائم در حال تلاش برای رسیدن به این یکپارچه‌سازی هستند. حال هر چقدر بتوان این یکپارچه‌سازی را سریع‌تر و چابک‌تر انجام داد، مزیت بزرگی برای این سازمان‌ها محسوب می‌شود. با استفاده از گذرگاه سرویس ‌های سازمانی (ESB) به راحتی می‌توان این دغدغه مهم را مرتفع نمود.

چالش یکپارچه‌سازی نرم افزارهای سازمان

سازمان‌ها تلاش می کنند تا با استفاده از نرم افزارهای مختلف ، خدمات بهتری به جامعه هدف شان بدهند. از آنجایی که ارائه خدمات مستلزم استفاده از چندین نرم افزار مختلف است پس از مدتی سازمان از یک طرف میان انبوهی از سرویس‌ها و از طرف دیگر میان گستره ای از نیازهای جدید قرار می گیرند. در این شرایط بایستی جهت جلوگیری از خطرات و بروز مشکل و همچنین افزایش بهره‌وری سیستم کلیه خدمات و سرویس‌ها را با راهکارهای هوشمند از طریق یکپارچه‌سازی معماری زیر ساخت سازمان ادغام نمود.
هرچه برنامه های ابری و پیش فرض بیشتری در سازمان اضافه شود، ادغام و یکپارچه‌سازی معماری اصلی پیچیده تر می شود و احتمال بروز مشکل یا قطعی در سیستم نیز افزایش می‌یابد پس بهتر است سازمان‌ها قبل از آنکه معماری IT سازمان شان از یک حدی فراتر رود زودتر به سراغ استفاده از خدمات یکپارچه‌سازی معماری بروند.

در صورتی که شما یا سازمانتان در زمینه یکپارچه‌سازی معماری سازمان نیاز به مشاوره یا راهنمایی دارید، کارشناسان شرکت دانش بنیان پلتکو آماده همکاری و همفکری با شما هستند. ما در پلتکو تمایل داریم قبل از کسب درامد به سازمان‌ها کمک کنیم.

این مطلب چقدر مفید بود ؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید

میانگین امتیاز / 5. نتایج آرا:

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *