گذرگاه خدمات سازمانی چیست ؟

ESB

گذرگاه سرویس‌های سازمانی، روشی مفید برای حل مشکلات زیر ساخت سرویس های سازمان می‌باشد.


گذرگاه خدمات سازمانی چیست ؟

گذرگاه خدمات سازمانی یا Enterprise Service Bus که به اختصار آن ‌را ESB می‌نامند، معماری زیرساخت نرم‌افزاری سازمان‌ها می‌باشد و باعث ادغام و یکپارچه سازی سامانه‌های مختلف نرم‌افزاری سازمان‌ها می‌شود.
گذرگاه خدمات سازمانی از قوانین و اصول Bus مانند برای ادغام سیستم‌های متعدد یک سازمان با یکدیگر استفاده می‌کند. مفهوم اصلی معماری گذرگاه خدمات سازمانی این است که شما با قرار دادن یک گذرگاه ارتباطی بین سیستم‌های مختلف، آنها را ادغام می‌کنید و سپس هر سیستم را قادر می‌سازید تا با این گذرگاه ارتباطی صحبت کند. این کار باعث می‌شود تا سیستم‌ها از یکدیگر جدا شوند و به آنها امکان می‌دهد بدون وابستگی یا شناخت سیستم‌های دیگر در گذرگاه با هم ارتباط برقرار کنند. مفهوم گذرگاه خدمات سازمانی ناشی از نیاز اجتناب از ارتباطات نقطه به نقطه  یا دو به دو سرویس‌ها با سرویس گیرندگان است که با گذشت زمان هم شکننده‌تر می‌شود و هم کنترل آنها بشدت سخت‌تر می‌شود. در ارتباطات  نقطه به نقطه سرویس‌های سازمان عملکرد در میان سرویس‌ها انتشار می‌یابد و هیچ روش مرکزی برای نظارت یا عیب یابی آن وجود ندارد که باعث بروز مشکلات عدیده ای می شود. این موضوع را اغلب به عنوان “کد اسپاگتی” می شناسند که باعث ایجاد وابستگی شدید بین سرویس‌ها می‌شود.

 

گذرگاه سرویس های سازمانی (ESB)

کارکرد گذرگاه خدمات سازمانی چگونه است ؟

گذرگاه خدمات سازمانی یک ابزار میان افزار است که برای توزیع کار بین اجزای متصل به سرویس‌های سازمان استفاده می‌شود. ESB به منظور فراهم آوردن ابزاری یکنواخت برای جابجایی کار، به سیستم‌ها امکان اتصال به Bus و اشتراک پیام‌ها را بر اساس قوانین ساختاری و سیاست‌های تجاری سازمان ارائه می‌دهد. از جنبه دیگه ESB ابزاری است که هم در محاسبات توزیع شده و هم در ادغام مولفه‌ها کاربرد دارد. بهترین راه برای فکر کردن در مورد این ابزار، تجسم آن به عنوان مجموعه‌ای از سوییچ‌ها است که می‌تواند یک پیام را در یک مسیر خاص بین اجزای سرویس‌ها بر اساس محتوای پیام و سیاست‌های تجاری پیاده سازی و هدایت کند.

کارکرد گذرگاه سرویس‌های سازمانی


چرا باید از گذرگاه خدمات سازمانی استفاده کرد؟

افزایش چابکی سازمان، کاهش زمان ورود به بازار، جلوگیری از بروز خطاها، صرفه جویی‌های مالی و زمانی از رایج‌ترین دلایلی است که شرکت‌ها، گذرگاه خدمات سازمانی را به عنوان ستون فقرات زیرساخت IT خود در نظر می گیرند و تمایل دارند که ESB را در سازمان خود پیاده سازی کنند. علاوه بر این، گذرگاه خدمات سازمانی راهی را برای استفاده از سیستم‌های موجود یا قدیمی شما ارائه می‌دهد تا بدون نیاز به کد نویسی و دغدغه‌های دیگر بتوانید سیستم‌های قدیمی خود را وارد چرخه جدید بنماید.
before and after esb - platco
پیاده سازی گذرگاه خدمات سازمانی چگونه است ؟

معماری گذرگاه خدمات سازمانی دارای برخی اصول اساسی است که امکان چابکی و مقیاس‌پذیر تجاری را فراهم می‌کند. تمرکز اصلی این است که سیستم‌ها را از یکدیگر جدا کند در حالی که به آنها امکان برقراری ارتباط ثابت و قابل کنترل را می‌دهد. مفهوم “Bus” سرویس‌های سازمان را از یکدیگر جدا می‌کند. این امر معمولاً با استفاده از یک سرور پیام رسان مانند JMS یا AMQP حاصل می‌شود.
داده‌هایی که در Bus حرکت می‌کنند یک قالب متعارف است و تقریباً همیشه XML است. یک “آداپتور” بین سرویس‌ها و گذرگاه وجود دارد که داده‌ها را بین دو طرف جمع می‌کند.
آداپتور وظیفه مکالمه با برنامه Backend و تبدیل داده‌ها از قالب برنامه به قالب Bus را دارد. این آداپتور همچنین می‌تواند مجموعه‌ای از فعالیت‌های دیگر مانند مدیریت تراکنش، مسیریابی پیام، امنیت، نظارت، مدیریت خطا و … را انجام دهد. گذرگاه خدمات سازمانی معمولاً فاقد تابعیت هستند. قالب پیام متعارف قرارداد بین سیستم‌ها است. قالب متعارف به این معنی است که یک قالب پیام ثابت در Bus وجود دارد و هر برنامه در Bus می‌تواند با یکدیگر ارتباط برقرار کند.

 

اصول اصلی ادغام گذرگاه خدمات سازمانی

بیایید با هم به نحوه‌ی معماری گذرگاه خدمات سازمانی نگاهی بیندازیم:
– ترکیب : 
در ارکستراسیون چندین مولفه کوچک موجود در یک سرویس بزرگ که اهمیت بالایی دارد با هم ترکیب می‌شود. این کار را می‌توان برای دستیابی به تک تک خدمات مناسب و ارتقاء استفاده مجدد آنها و مدیریت مولفه‌های اساسی انجام داد.
– تبدیل:
تبدیل داده‌ها بین قالب‌های داده‌های متعارف و قالب‌های داده‌های خاص مورد نیاز هر اتصال دهنده گذرگاه سرویس سازمانی انجام می‌شود. برای نمونه می‌تواند تبدیل بین قالب‌هایCSV ، Cobol copybook یا EDI به SOAP / XML یا JSON باشد. فرمت های داده‌های Canonical می‌توانند نیازهای مرتبط با اجرای گسترده‌ی گذرگاه خدمات سازمانی را در جایی که تعداد زیادی مصرف کننده و ارائه دهنده وجود دارد ، با قالب‌ها و تعاریف داده‌های خاص خود، بسیار ساده کنند.
– انتقال:
انتقال پیام‌ها در پروتکل ارتباطی بین چندین قالب (مانند HTTP ، JMS، JDBC).
– میانجی‌گری:
فراهم کردن چندین رابط به منظور:
الف) پشتیبانی از نسخه‌های مختلف سرویس برای سازگاری معکوس یا استفاده‌های دیگر
ب) امکان ایجاد چندین کانال برای پیاده‌سازی مولفه‌های اصلی یکسان.
این نیاز دوم ممکن است شامل ارائه چندین رابط برای همان مولفه‌ها، یک رابط قدیمی و یک رابط سازگار با استاندارد (SOAP / XML) باشد.

– سازگاری غیر عملکردی:
برای یک ابتکار معمولی گذرگاه خدمات سازمانی می‌تواند شامل سازگاری در مورد نحوه‌ی اعمال و اجرای سیاست‌های امنیتی و نظارتی باشد. علاوه بر این، اهداف مقیاس پذیری و در دسترس بودن را می توان با استفاده از چندین نمونه گذرگاه خدمات سازمانی برای تأمین افزایش توان عملیاتی (مقیاس پذیری) و از بین بردن نقاط شکست (SPOF) ، که هدف اصلی سیستم‌های حیاتی سازمان است، به دست آورد.

 

پیاده سازی ESB  در شرکت پلتکو

یکی از فعالیت های تخصصی در شرکت دانش بنیان پلتکو، پیاده سازی گذرگاه خدمات سازمانی می‌باشد. ما با داشتن تجربه لازم در این حوزه و بهره بردن از تیم فنی که از نخبگان دانشگاه صنعتی شریف هستند تجربه های موفقی در حوزه پیاده سازی ESB برای سازمان های بزرگ و کوچک دولتی و خصوصی داشته‌ایم و باعث افتخارمان است که بتوانیم به شما و سازمانتان در این زمینه کمک کنیم.

این مطلب چقدر مفید بود ؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید

میانگین امتیاز / 5. نتایج آرا:

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *