سامانه احراز هویت چیست؟!

سامانه احراز هویت چیست

احراز هویت چیست ؟ معنی احراز هویت ؟ احراز هویت به معنی تایید هویت یک فرد است، به‌طوری که فرد بتواند ثابت کند که او خودش است و نه شخص دیگری. اطلاعات اولیه برای انجام این فرایند شامل اطلاعات شخصی مانند نام، شماره تلفن، آدرس، تاریخ تولد و موارد مشابه می باشد. برای احراز هویت ممکن است از ابزار مختلفی مانند کارت های شناسایی، کد امنیتی ارسال شده از طریق پیامک یا ایمیل، سوالات امنیتی یا حتی امضای الکترونیکی استفاده شود. احراز هویت در موارد مختلفی از جمله سیستم های بانکی، پروفایل های آنلاین، ورود به حساب کاربری و نیز در سیستم های امنیتی و برخی خدمات دولتی مورد استفاده قرار می گیرد.

 در این مطلب با شرکت دانش بنیان پلتکو ارائه‌دهنده‌ی زیرساخت احراز هویت مرکزی همراه شوید تا پاسخ کامل تری به پرسش احراز هویت چیست ارائه دهیم، انواع آن را بررسی کنیم روش‌های مختلف احراز هویت را بشناسیم.

احراز هویت چیست ؟

احراز هویت به معنای تأیید هویت یک فرد، سازمان یا دستگاه است. در این فرآیند، اطلاعات شخصی فرد (مانند نام، شماره تلفن، آدرس و …) جمع آوری می شود و با استفاده از روش های مختلفی مانند کد امنیتی، رمز عبور، تصویر شناسایی، اثر انگشت و … هویت فرد تأیید می شود. احراز هویت در بسیاری از حوزه های امنیتی، مالی و آنلاین استفاده می شود.

به عبارت دیگر احراز هویت به معنای تایید هویت و شناسایی صحیح شخصی است که در حال دسترسی به یک سیستم، خدمات آنلاین یا حساب کاربری مشخصی است. این عمل با استفاده از اطلاعات شناسایی شخصی مانند نام کاربری و رمز عبور، شماره تلفن همراه، ایمیل، کارت اعتباری و … صورت می‌گیرد.

هدف احراز هویت، جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به اطلاعات شخصی و محرمانه و همچنین بهبود امنیت سایت‌ها و سرویس‌های آنلاین است.

دلیل احراز هویت چیست ؟

دلیل احراز هویت این است که به دلیل روزافزون بودن جرم های سایبری و هکرها، اطلاعات شخصی و حساس ما ممکن است در معرض خطر قرار گیرد. به همین دلیل، شرکت ها و سایت های آنلاین برای محافظت از اطلاعات شخصی کاربران خود، نیاز به احراز هویت دارند.

با احراز هویت، مشخص می شود که فرد واقعی صاحب حساب کاربری است و نه یک فرد دیگر که قصد دسترسی به اطلاعات شخصی دارد.

تفاوت شناسایی و احراز هویت چیست؟

معنای احراز هویت با شناسایی یا identification کاملا متفاوت است. در واقع احراز هویت (authentication) از داده های identification برای تایید هویت واقعی فرد و تصدیق آن استفاده می کند.

انواع احراز هویت

احراز هویت به روش‌های مختلفی انجام می‌شود و بسته به محیط و سیستم‌های مورد استفاده، فرایند متفاوتی را طی می کند.

همه این روش‌ها با هدف اطمینان از هویت واقعی فرد و ارائه امنیت بیشتر در سامانه‌ها و سرویس‌های مختلف مورد استفاده قرارد می‌گیرند. از جمله انواع احراز هویت می‌توان موارد زیر را نام برد:

1. نام کاربری و رمز عبور:

در این روش که یکی از راه‌های معمول در سیستم‌ها و وبسایت‌ها است کاربر باید نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کند تا احراز هویت او انجام شود.

2. تأیید از طریق رمز یکبار مصرف (OTP) :

در روش OTP کاربر برای احراز هویت خود یک کد یکبار مصرف دریافت می‌کند که باید آن را در فرم مربوطه وارد کند.

این کد معمولاً از طریق پیامک، پست الکترونیکی و یا اپلیکیشن‌های موبایلی برای کاربر ارسال می گردد.

3. شناسایی بیومتریک:

در برخی سیستم ها نیز از روش‌های شناسایی بیومتریک مانند اثر انگشت، تشخیص چهره، اسکن عنبیه چشم، شناسایی صدا و دیگر ویژگی‌های بدنی کاربر برای احراز هویت استفاده می‌شود.

بر اساس این روش اطلاعات بیولوژیک هر فرد در قالب الگوهای منحصر به فرد از جمله اثر انگشت، ساختار چهره یا صدا ثبت می‌شود و با اطلاعات موجود در سیستم مقایسه می‌گردد.

سامانه احراز هویت چیست

4. سوالات امنیتی:

در این روش کاربر قبل از ثبت نام یا ورود به سیستم، به سوالاتی که توسط سیستم تعیین شده پاسخ می‌دهد.

اگر پاسخ صحیح داده شود، سامانه احراز هویت او را تایید می کند.

5. تأیید از طریق شماره تلفن همراه:

در این روش یک کد تأیید به شماره تلفن همراه کاربر ارسال می‌شود. کاربر باید این کد را در سیستم یا اپلیکیشن مورد نظر وارد کند تا هویتش تأیید شود.

6. استفاده از کلیدهای امنیتی:

در بعضی موارد، افرادی که به اطلاعات حساس دسترسی دارند از کلیدهای امنیتی فیزیکی یا مجازی برای سامانه احراز هویت استفاده می‌کنند.

7. استفاده از روش‌های تحلیل الگو:

این روش‌ها با تحلیل و بررسی الگوهای رفتار کاربر، احتمال همخوانی آن با هویت واقعی را تشخیص می دهد. به عنوان مثال شرکت‌های ارائه دهنده خدمات آنلاین می‌توانند الگوهای عادی رفتاری کاربر را ثبت کرده و در صورت مشاهدهٔ تغییرات ناشی از هک یا دسترسی غیرمجاز، هویت واقعی کاربر را تشخیص دهند.

یکپارچه سازی سامانه احراز هویت

با استفاده از فرایند یکپارچه سازی سامانه احراز هویت، کاربران می توانند با یک هویت منحصربفرد و واحد به چندین سایت یا برنامه های مختلف دسترسی داشته باشند.

در واقع این فرایند با متمرکز کردن تایید هویت، باعث می شود کاربران تنها با یک حساب کاربری از سرویس های مختلف استفاده کنند. استقرار sso یا به عبارتی دیگر یکپارچه سازی احراز هویت با ایجاد پلی امن میان سرور مرکزی و سیستم کاربر، اطلاعات و داده های کاربر را بصورت رمزگذاری شده تحت پروتکل های امنیتی انتقال می دهد.

احراز هویت دو عاملی

احراز هویت دو عاملی به معنی استفاده از دو یا چند فاکتور برای شناسایی هویت افراد است. مثلا احراز هویت در کارت بانکی، همزمان از رمز عبور و حضور خود کارت در زمان تراکنش استفاده می‌کند.

همچنین سامانه احراز هویت دو عاملی گوگل نیز، رمز عبور و تلفن همراه را به عنوان دو فاکتور اصلی برای تایید هویت کاربران قرار داده است.

مکانیزم Session در احراز هویت چیست؟

در حال حاضر وب سایت ها و به طور کلی پروتکل HTPP و HTTPS به صورت Stateless هستند یعنی هر بار که هنگام اصالت سنجی، صفحه جدیدی برای سرور ارسال می گردد نسخه جدیدی از صفحه ساخته می شود و داده های صفحه فعلی حذف می گردد که در برخی مواقع کاربر قادر به برگرداندن آن نیست.

به همین دلیل از مکانیزم Session به عنوان مکانی برای ذخیره اطلاعات بصورت موقتی برای دسترسی های بعدی استفاده می شود. به عبارتی در درخواست‌های بعدی برای احراز هویت، اطلاعات کاربر از فایل ذخیره شده، خوانده و به شکل اصلی برگردانده می‌شود

مکانیزم Session عملکرد و کارایی وبسایت را بهبود می بخشد و مزیت‌های دیگری نیز دارد:

  1. حجم کمتری از حافظه سرور استفاده می‌شود زیرا اطلاعات Session در فایل ذخیره می‌شود و در حافظه سرور نگهداری نمی‌شود.
  2. امکان استفاده از سرور‌های متعدد برای نگهداری Session وجود دارد. در صورت استفاده درست از هماهنگ‌سازی میان سرور‌ها، کاربران می‌توانند در درخواست‌های بعدی به هر سرور متصل شوند و Session خود را ادامه دهند.
  3. اطلاعات session با استفاده از رمزگذاری محافظت می‌شوند و به کاربران در هنگام استفاده از وبسایت اطمینان بیشتری می دهد.
  4. قابلیت انتقال Session بین برنامه‌های مختلف وجود دارد. مثلاً در صورتی که یک برنامه از سرویس‌های توکن‌بندی شده مانند OAuth استفاده کند، می‌توان Session را به همراه توکن به برنامه دیگر منتقل کرد و برنامه‌ها می‌توانند به اطلاعات Session دسترسی پیدا کنند.

انواع احراز هویت

اهمیت سامانه احرازهویت چیست؟

احراز هویت در سایت ها و سایر سرویس های خدماتی به عنوان یک روش امنیتی مهم به شمار می رود. این فرایند به ارائه دهندگان خدمات، اطمینان می دهد فردی که در حال استفاده از سرویس یا اطلاعات حساس است، همواره همان فرد واقعی است.

مهمترین دلیل احراز هویت در سایت ها، جلوگیری از دسترسی غیر مجاز به حساب کاربری می باشد. در غیر این صورت، یک فرد بدخواه می‌تواند به نام کاربر واقعی، در سایت وارد شده و خسارات جدی وارد کند.

به علاوه، انواع احراز هویت در سایت ها شرایطی را فراهم می‌کند تا اعتماد کاربران به سایت افزایش یابد. این امکانات شامل تشخیص عواملی چندگانه مانند رمز عبور، کد تأیید دو مرحله‌ای، اسکن اثر انگشت و شناسایی چهره می‌باشد.

Authentication is the process of verifying a user or device before allowing access to a system or resources

In other words, authentication means confirming that a user is who they say they are. This ensures only those with authorized credentials gain access to secure systems. When a user attempts to access information on a network, they must provide secret credentials to prove their identity. Authentication allows you to grant access to the right user at the right time with confidence. But this doesn’t occur in isolation

احراز هویت فرآیند تأیید یک کاربر یا دستگاه قبل از اجازه دسترسی به یک سیستم یا منابع است.

به عبارت دیگر، احراز هویت به معنای تأیید این است که کاربر همان کسی هست که می‌گوید. این تضمین می کند که فقط کسانی که دارای اعتبارنامه مجاز هستند به سیستم های امن دسترسی پیدا می کنند.

لازم به ذکر است که به طور کلی، احراز هویت به داده‌های شخصی و حریم خصوصی کاربران در سایت دسترسی دارد. بنابراین حفظ حریم خصوصی و محرمانه ماندن اطلاعات شخصی نیز در سامانه های احراز هویت از اهمیت بالایی برخوردار است.

  •  احراز هویت در ورود به حساب کاربری، از هرگونه دسترسی غیرمجاز جلوگیری می‌کند و برای حفظ اطلاعات شخصی و محرمانه کاربر بسیار مهم است.
  • سامانه احراز هویت برای حفظ اطلاعات حساسی که ممکن است کاربران در سیستم‌های آنلاین درج کرده باشند، مانند اطلاعات بانکی، کارت اعتباری و مشخصات شخصی لازم است.
  • با استفاده از سیستم احراز هویت، می‌توان سطح دسترسی هر کاربر را تنظیم کرد و از دسترسی غیرمجاز کاربران به اطلاعات حساس جلوگیری بعمل آورد.
  • حفاظت در مقابل تهدیدات امنیتی مانند حملات برنامه‌های جاسوسی، ویروس‌ها و هکر های فناوری اطلاعات از دیگر کارکردهای سامانه احراز هویت است.
  • احراز هویت می‌تواند به سازمان‌ها و شرکت ها کمک کند تا خدمات و محصولات خود را به شکلی شخصی‌سازی شده به کاربران ارائه دهند و تجربه کاربری بهتری را برای مخاطبان خود فراهم کنند.
  • انتقال اطلاعات به صورت امن و رمزنگاری شده به شما این اطمینان را می دهد که داده ها در بستری محافظت شده میان فرستنده و گیرنده‌ی اطلاعات رد و بدل می شود.
  •  استفاده از سیستم‌های احراز هویت در سازمان‌ها برای ثبت حضور و غیاب کارکنان، ساعات کار و مدیریت بهتر منابع انسانی مفید است. در نتیجه سازمان‌ها می توانند به صورت دقیق بر روی فعالیت‌های کاربران خود نظارت و کنترل داشته باشند.

 

شرکت دانش بنیان پلتکو، ارائه دهنده خدمات تخصصی یکپارچه سازی و مدیریت وب‌سرویس‌ها می باشد که خدماتی نظیر گذرگاه سرویس‌های سازمانی (ESB) و مدیریت وب‌سرویس‌ها (API Manager)، مانیتورینگ، مدیریت لاگ‌ها، وب پرتال و ده‌ها سرویس تخصصی دیگر به سازمان‌ها ارائه می‌دهد.

برای دریافت مشاوره با شماره 09108717429  تماس حاصل فرمایید و از تخصص و تجربیات تیم پلتکو بهره‌مند شوید.

 

پایان

شما در این مطلب با موضوع احراز هویت چیست همراه ما بودید و به سوال احراز هویت یعنی چی به طور کامل توضیح دادیم. همانطور که عنوان شد سامانه احراز هویت تخصصی خاص در حوزه امنیت اطلاعات است و برای جلوگیری از نفوذ و سوءاستفاده‌های مختلف استفاده می شود. هر سیستمی که احراز هویت ضعیفی داشته باشد و در مقابل مهاجمان ضعیف عمل کند، می‌تواند به راحتی مورد حمله هکر ها قرار گیرد و شرایط مساعدی را برای دسترسی غیرمجاز به منابع سیستم فراهم کند.

این مطلب چقدر مفید بود ؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید

میانگین امتیاز / 5. نتایج آرا:

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

4 دیدگاه

    • سلام و عرض ادب

      بله
      به راحتی با تنظیم یک کانفیگ می‌توان قابلیت کپچا را فعال کرد.

    • سلام و عرض ادب

      بله این امکان وجود دارد، ولیکن پیاده‌سازی چندین روش احراز هویت نیازمند داشتن دیتابیس قوی و کاملی از کاربران است که تمامی اطلاعات مختلفی که کاربران با آن اطلاعات لاگین می‌کنند در آن دیتابیس ثبت شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *