یکپارچه سازی سازمانی چیست؟

یکپارچه سازی

یکپارچه سازی سازمانی مفهومی است که این روزها در بحث فناوری اطلاعات و مدیریت اتوماسیون های سازمانی زیاد شنیده می شود. کلمه یکپارچه‌سازی به معنای ادغام و هماهنگ کردن اجزای مختلف یک سیستم یا فرآیند است. بنابراین می توان گفت در حوزه سازمانی، یکپارچه‌سازی به معنای ادغام و و ترکیب اجزای مختلف سیستم‌های اتوماسیونی است. به عنوان مثال در خط تولید یک شرکت، اجرای یکپارچه‌سازی سازمانی می تواند زمینه اتصال دستگاه‌های مختلف به یکدیگر، هماهنگی فرآیندهای تولید و کنترل کیفیت، اتصال سیستم‌های اطلاعاتی مانند سیستم‌های مدیریت موجودی و سیستم‌های مالی به یکدیگر را فراهم کند. این خدمات بهبود کارایی، کاهش هزینه‌ها و افزایش کیفیت محصولات و خدمات هر شرکت یا سازمان را به همراه دارد.

در ادامه این مطلب با شرکت دانش بنیان پلتکو همراه شوید تا پاسخ کاملی به پرسش یکپارچه سازی سازمانی چیست ارائه دهیم.

یکپارچه سازی سازمانی چیست ؟

یکپارچه سازی سازمانی به معنای هماهنگ کردن فرآیندها، سیستم‌ها، ساختار و فرهنگ سازمانی با هدف بهبود کارایی و کارآیی سازمان و افزایش توانایی رقابتی آن در بازار است. اجرای این فرآیند موجب تغییراتی در ساختار سازمانی، فرآیندهای کاری، سیستم‌های اطلاعاتی و فرهنگ سازمانی می‌شود که هماهنگی و همگرایی بین اجزای مختلف سازمان را به همراه دارد.

بهبود کیفیت محصولات و خدمات، کاهش هزینه‌ها، افزایش سرعت واکنش به تغییرات بازار و افزایش رضایت مشتریان تنها بخشی از مزایای یکپارچه سازی سازمانی است.

یک مثال ساده از اجرای یکپارچه سازی سازمانی، پیاده سازی سیستم مدیریت محتوا (CMS) است. با استفاده از خدمات CMSسازمان می تواند تمام داده های خود را از جمله اسناد، تصاویر، ویدئوها، صفحات وب و سایر اطلاعات در مکانی مرکزی بصورت متمرکز ذخیره کند و به راحتی به آنها دسترسی داشته باشد و یا آن را به اشتراک بگذارد.

اهداف یکپارچه سازی سازمانی چیست؟

یکپارچه سازی سازمانی کارایی سیستم ها و نرم افزارهای مختلف سازمان را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد. برخی از اصلی ترین اهداف یکپارچه سازی سازمانی عبارتند از:

  • اطلاعات بهتر و بیشتری در دسترس کاربران قرار می گیرد و امکان انجام امور سازمانی با سرعت و دقت بیشتری فراهم می شود.
  • با یکپارچه سازی سیستم های مختلف، هزینه های مربوط به نگهداری و پشتیبانی از سیستم ها کاهش می یابد و همچنین امکان بهره برداری بهینه از منابع موجود فراهم می شود.
  • ادغام سیستم های مختلف امکان ارائه گزارشات دقیق تر و بهتر را با دسترسی کامل تر به اطلاعات سازمانی فراهم می کند.
  • پشتیبانی و نگهداری بهتر از سیستم ها از دیگر اهداف یکپارچه سازی سازمانی است که باعث افزایش قابلیت اطمینان و کاهش خطرات مربوط به عملکرد سیستم‌ها می‌شود.

یکپارچه سازی سازمانی چیست ؟

چطورسیستم ها و نرم افزارهای سازمانی را یکپارچه کنیم؟

یکپارچه سازی سیستم ها و نرم افزارهای سازمانی، کاربردی بودن سیستم های مختلف در سازمان شما را بهبود می بخشد. برای اجرای یکپارچه سازی سازمانی، ابتدا باید نیازهای سازمان را ارزیابی کنید، با کارکنان و مدیران سازمان به گفتگو بنشینید و نیازهای آنها را مورد بررسی قرار دهید.

سپس یک سیستم مدیریت منابع سازمانی مناسب انتخاب کنید تا بتوانید تمامی فرآیندهای سازمانی را در مجموعه ای یکپارچه و تحت کنترل مدیریت نمایید. پیشنهاد می کنیم برای اجرای یکپارچه سازی سازمانی، حتما کارکنان را آموزش دهید تا مهارت های لازم را برای استفاده از سیستم های یکپارچه کسب کنند و بتوانند به بهترین نحو از خدمات آن به نفع اهداف سازمان یا شرکت شما بهره‌مند شوید.

در ادامه مطلب به راهکارهایی جهت اجرای اتوماسیون سازمانی اشاره می‌کنیم:

api management

API Management به مجموعه ای از روش ها و ابزارهایی گفته می شود که برای مدیریت و کنترل دسترسی به رابط های برنامه نویسی (API) استفاده می‌شود. شرکت ها و سازمان ها با کمک این ابزار می‌توانند API های خود را به صورت یکپارچه و مدیریت شده ارائه دهند و از امنیت و کیفیت سرویس های خود اطمینان حاصل کنند.

راهکار API Management چندین قابلیت مختلف دارد از جمله :

  • مدیریت دسترسی وامکان محدود کردن دسترسی کاربران به API های سازمان و در نتیجه افزایش امنیت سیستم
  • مانیتورینگ و آنالیز عملکرد API ها و آگاهی از مصرف منابع سیستم جهت اهداف بهینه سازی
  • مدیریت نسخه های مختلف API و انتقال راحت
  • مدیریت مستندات API ها
  • مدیریت ترافیک API ها و جلوگیری از افزایش هزینه های سیستم

ESB

ESB یا Enterprise Service Bus نرم‌افزاری متن‌باز است که برای یکپارچه‌سازی سیستم‌های مختلف در سازمان‌ها استفاده می‌شود. ESB به عنوان لایه ای واسط بین سیستم‌های مختلف عمل و امکان ارتباط و تبادل داده میان سیستمی را فراهم می‌کند.

با استفاده از نصب ESB ، سازمان‌ها می‌توانند سیستم‌های مختلف خود را با یکدیگر یکپارچه کنند و از امکاناتی مانند تبادل داده‌ها، تبدیل فرمت‌های داده، مدیریت واسط‌ها و مسیریابی داده‌ها بهره‌مند شوند. راهکار esb برای اجرای یکپارچه سازیی سازمانی باعث بهبود کارایی و کاهش هزینه‌های مرتبط می‌شود.

 

اهداف یکپارچه سازی سازمانی

 

wso2

WSO2 نوعی پلتفرم یکپارچه سازی سازمانی است که به شرکت‌ها کمک می‌کند سرویس‌های خود را به صورت مؤثر و بهینه ارائه دهند.

این پلتفرم شامل مجموعه‌ای از محصولات نرم‌افزاری از جمله WSO2 API Manager، WSO2 Identity Server، WSO2 Enterprise Integrator و WSO2 Stream Processor می باشد.

شرکت های مختلف با استفاده از WSO2 سرویس‌های خود را به صورت یکپارچه و با استفاده از استانداردهای متنوعی مانند REST، SOAP و GraphQL ارائه می دهند.

در راستای این مطلب جهت تکمیل اطلاعات خود درباره wso2 پیشنهاد می شود Wso2 api manager چیست را مطالعه نمایید.

علاوه بر این که قادرند دسترسی‌های کاربران به سرویس‌های خود را کنترل و مدیریت کنند. همچنین این پلتفرم امکان ایجاد یکپارچگی بین سرویس‌های مختلف را با هدف بهبود تجربه کاربری و افزایش رضایت مشتریان برای شرکت های مختلف فراهم می کند.

نقش اتوماسیون اداری در یکپارچه سازی سازمانی چیست؟

اتوماسیون اداری به معنای استفاده از روش های مدرن مبتنی بر فناوری، برای انجام فعالیت‌های اداری و مدیریتی است. این فناوری‌ها شامل نرم‌افزارهای مدیریت اسناد، سیستم‌های مدیریت روابط با مشتریان، سیستم‌های حسابداری و مالی و سایر ابزارهای مرتبط با اداره کار و… می‌شود.

نقش اتوماسیون اداری درمزایای یکپارچه سازی سازمانی بسیار مهم است. با استفاده از این فناوری‌ها، امکان ارتباط و هماهنگی بین بخش‌های مختلف سازمان بهبود می‌یابد و اطلاعات به صورت سریع و دقیق در دسترس همه اعضای سازمان قرار می‌گیرد. همچنین با اتوماسیون اداری، فرآیندهای زمان و هزینه‌های مربوط به فرایندهای کاری کاهش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اتوماسیون اداری چیست ؟

 

Organizational integration is achieved when organizational goals are aligned between the external and internal influences. Organizational alignment promotes collaboration and teamwork across all areas of work internally within the organization

Organizational integration supports a company’s resilience to external factors, such as its mission or business model, input and output, the economy, technology, political factors, social factors and stakeholders

 

یکپارچگی سازمانی زمانی حاصل می شود که اهداف سازمانی بین تأثیرات بیرونی و داخلی همسو شوند. همسویی سازمانی باعث ارتقای همکاری و کار تیمی در تمام زمینه های کاری در داخل سازمان می شود.

یکپارچگی سازمانی از انعطاف پذیری شرکت در برابر عوامل خارجی، مانند ماموریت یا مدل کسب و کار، ورودی و خروجی، اقتصاد، فناوری، عوامل سیاسی، عوامل اجتماعی و سهامداران پشتیبانی می کند.

 

شرکت دانش بنیان پلتکو، ارائه دهنده خدمات تخصصی یکپارچه سازی و مدیریت وب‌سرویس‌ها می باشد که خدماتی نظیر گذرگاه سرویس‌های سازمانی (ESB) و مدیریت وب‌سرویس‌ها (API Manager)، مانیتورینگ، مدیریت لاگ‌ها، وب پرتال و ده‌ها سرویس تخصصی دیگر به سازمان‌ها ارائه می‌دهد.

پایان

ما تلاش کردیم در این مطلب پاسخ مناسبی به پرسش یکپارچه سازی سازمانی چیست ارائه دهیم. فراموش نکنید برای اجرای یکپارچه سازی سیستم ها و نرم افزارهای سازمانی، باید از سیستم هایی استفاده کنید که با یکدیگر سازگاری و مطابقت داشته باشند. برای مثال اگر سیستم مدیریت مالی شما با سیستم مدیریت انبار سازگار نیست، باید سیستم های دیگری را جایگزین کنید.

این مطلب چقدر مفید بود ؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید

میانگین امتیاز / 5. نتایج آرا:

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

2 دیدگاه

  • سلام وقتتون بخیر ما یک وب سرویس از یک سازمانی در اختیارمون قرار گرفته و یک توکنی دادن به ما
    آیا امکانش هست که ما بعد از یکپارچه سازی و بدون نیاز به توکن مجدد از سازمان ارائه دهنده وب سرویس این وب سرویس رو در اختیار چند تا کاربر بزاریم و روش کار انجام بشه ؟

    • سلام و عرض ادب

      بله این امکان وجود دارد ، شما می‌توانید با قرارداد توکن در تنظیمات پروکسی ارتباط API Manager با آن وب‌سرویس را برقرار کنید
      سپس روی پروکسی که در API Manager ساخته‌اید مدیریت دسترسی انجام دهید. یعنی چندین یوز بسازید که با پروتکل‌های مختلف دسترسی بتوانند از آن پروکسی استفاده نمایند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *