تفاوت بین ESB و API Gateway چیست؟

مقایسه api gatewy و ESB

تفاوت بین ESB و API Gateway چیست؟ در این وبلاگ، ما ESB را با API Gateway مقایسه می کنیم و راهنمایی می کنیم که کدام یک را باید استفاده کنید. Enterprise Service Bus (ESB) یک فناوری قدیمی برای اتصال خدمات دیجیتال شما است. یک API Gateway لایه پروکسی برای خدمات دیجیتال شما است که از طریق API ها مدیریت ویژگی های مختلف را فراهم می کند. گذرگاه API به دلایل هماهنگ سازی، ادغام و قابلیت های امنیت، اغلب نسبت به ESB ترجح دارد. Enterprise Service Buses (ESBs) ابزارهای قدرتمند برای دست‌آورده‌های تجارب نامحدود در تجزيه و تحليل كاربردي است. آن‌ها يك لايه كلاسيكی رابط كاربری عرضه كرده‌اند و به جابجایی سرويس‌ های مختلف برنامه به برنامه كمك كرده‌اند. آن‌ها نوعی پیش نیاز برای گذرگاه های API بودند و تمرکز خود را بر روی ارائه خدمات برای استفاده مجدد قرار دادند.

با این حال، با تغییر نیازهای سازمانی و اهمیت روزافزون API ها، گذرگاه های API به عنوان یک ابزار مفیدتر برای دستیابی به هماهنگ سازی خدمات دیجیتال ثابت شده‌اند.

برای دستیابی به تحول دیجیتال استفاده از API Gateway در مقایسه با  ESB  مناسب تر است. در ادامه این مطلب به تفاوت‌های کلیدی بین ESB و API Gateway  پرداختیم. تا انتها این مطلب با شرکت دانش بنیان پلتکو همراه باشید.

 

تفاوت های کاربردی ESB  و Api Gateway

Enterprise Service Bus (ESB) یک فناوری قدیمی برای اتصال خدمات دیجیتال شما است. دروازه API یک لایه پروکسی برای سرویس های دیجیتال شما است که ویژگی های مختلفی را از طریق API ها مدیریت می کند. یک دروازه API اغلب به دلیل هماهنگی، ادغام و قابلیت های امنیتی آن بر ESB ترجیح داده می شود.

 

API Gateway vs. ESB برای ارکستراسیون سرویس

 API Gateway نسبت به ESB برای ارکستراسیون سرویس‌ها، پایگاه‌داده‌ها یا برنامه‌ها گزینه مناسب تری است. به این دلیل که API Gateways به سادگی انعطاف‌پذیرتر هستند.

همچنین، آن‌ها با روش مورد نیاز در دستیابی به تحول دیجیتال در سازمان‌های مدرن همخوان هستند. چندین مزیت کلیدی عبارت است از:

  •  API Gateway قابل اجرای اورکستراسیون API است که ESB قادر به دست‌آوردن آن نمی‌باشد.
  •  این باعث میشود که سرویس تجارت الکترونیک با قابليت های معقولي را بدين مصرف كنندگان ارائه دهد.
  • API Gateway لایهٔ انتزاع را از طریق API ها ارائه می‌دهد که امنیت را بیشتر می‌کند و خطرات را کاهش می‌دهد.
  • API Gateway برای سازمان‌های مدرن که به دنبال توسعه تحول دیجیتال با استفاده از API ها به عنوان مکانیزم مرکزی هستند، ساخته شده است.
  • API Gateway برای معماری‌های خدمات کوچک مناسب است، در حالی که ESB با آن همخوان نمی‌باشد.
  • البته، ESB قادر به اجرای یکپارچگی و تجمع چندین سرویس است. اما ESB برای کار با API ها ساخت نشده است که عيب بزرگي است.

API Gateway vs. ESB برای اینتگراسیون

API Gateways قابليت‌های اینتگراسيون قوی‌تری نسبت به ESB را فراهم ميكند.

یک دروازه API اطلاعات را از منابع مختلف با قابلیت های ادغام API جمع آوری می کند.

یک مثال واضح داده های مشتری است. در بسیاری از موارد، داده های مربوط به مشتریان در برنامه های مختلف پخش شده است. به خاطر داده های بانکی خود فکر کنید. شما احتمالاً چک، پس‌انداز، سرمایه گذاری، رهن و شاید حساب های دیگری را دارید که به احتمال زیاد توسط برنامه های پشتیبانی نمی شوند.

اما برنامه وب یا موبایل شما می خواهد بتواند با یک تماس API تنها برای دریافت اطلاعات مربوط به موجودی و وضعیت تمام این حساب ها، اطلاعات را بازیابی کند. این کار را می توانید در ESB انجام دهید، اما این قابلیت ها اغلب به راحتی و با کارآیی بیشتر توسط دروازه API فراهم می شوند.

ESB نسبت به API ناتیو نیست

بسیاری از ESB ها از دوران SOAP نشأت گرفته‌اند. ESB ها هنوز هم از آن به عنوان پروتکل ارتباطی اصلی استفاده می کنند، غالباً با قابلیت های RESTful به طور ضعیف متصل شده‌اند.

SOAP هنوز جایگاه خود را دارد. برای برخی از سناریوها، بهتر از رویکردهای RESTful مناسب هستند.

اما یک پلتفرم ادغام API نیاز به درک عمیقی از موارد زیر دارد:

  •  پروتکل های API مدرن.
  • انواع محتوا.
  • استانداردها و رویکردهای امنیتی.
  • زبان های تعریف.

در ادامه این مطلب پیشنهاد می‌شود مقاله ESB چیست را بخوانید.

ESB پرسکریپتی است؛ دروازه API دکلاراتیو است

ESB ها تمایل دارند که توسعه دهندگان را به نوشتن کد برای مدیریت حتی وظایف میانجی ساده تشویق کنند. ESB ها به صورت پرسکریپتی عمل می کنند و دقیقاً آنچه را که به آنها دستور داده شده است، انجام می دهند.

یک دروازه API خوب رابط ها را از پیاده سازی جدا می کند. این بیشتر به سیاست ها انتزاع می دهد و به رویکرد پیکربندی محور به ادغام اجازه می دهد. این باعث می شود که دکلاراتیو باشد.

دروازه های API برای استقرار در لبه شبکه بهتر از ESB هستند.

یکی از وظایف اصلی یک دروازه API مدیریت و پیشگیری از تهدیدات است. دروازه های API قابلیت های امنیتی جامعی را فراهم می کنند که در اکثر موارد در ESB ها وجود ندارد. به عبارت دیگر، ESB برای استقرار در لبه شبکه (DMZ) مناسب نیست.

چرا این مسئله برای ادغام داخلی مهم است؟

زیرا تعریف داخلی تغییر کرده است. در بسیاری از موارد با پذیرش پلتفرم های ابری، سیستمی که شما با آن ادغام می کنید، در چندین مرکز داده، شرکای تجاری و ارائه دهندگان ابر پخش شده است.

شما به یک راه حل ادغام نیاز دارید که امنیت لازم را فراهم می‌کند و در عین حال قابلیت های ادغام پویا و کاملی را ارائه می‌دهد که شما می‌خواهید.

زمان استفاده از دروازه API در مقابل ESB

 

دروازه های API در بسیاری از موارد بهتر از ESB هستند. دروازه های API در مقایسه با esb دارای ویژگی‌های زیر هستند:

 

  •  اظهاری هستند: استفاده آسان تر و هزینه کمتری برای ادغام فراهم می کنند.
  • کارایی بیشتری دارند: با عملکرد بالاتر، نیاز به زیرساخت کمتری دارند.
  • امنیت بیشتری دارند: برای استقرار در DMZ مناسب هستند.
  • native API هستند: برای برنامه های مدرن به صورت مستقیم پشتیبانی می شوند.

 

دروازه API بخش مهمی از چرخه عمر API است و یکی از مبانی کلیدی API است.

از دروازه API برای فعالیت های زیر استفاده نکنید

هنوز الگوهای ادغام سازمانی وجود دارد که در آن دروازه API گزینه مناسبی نیست. با این حال، ما به شما توصیه می‌کنیم رویکرد خود را به روز کنید تا از این الگوهای قدیمی خلاص شوید.

1. تراکنش های طولانی مدت

دروازه های API دوست دارند به صورت بی حالت عمل کرده و عملکرد بالا و مقیاس پذیری بی درز ارائه دهند. تراکنش های طولانی مدت منابع را مصرف می کنند و یک مدل متفاوت در دروازه را اجبار می کنند.

این به این معنی نیست که دروازه های API نمی توانند با تراکنش های طولانی مدت کار کنند. بلکه این است که در بسیاری از موارد رویکردهای بهتری وجود دارند.

2. تعامل انسانی و گردش کار

در مواردی که تراکنش ها شامل تعامل انسانی هستند (یک نوع خاص از تراکنش های طولانی مدت) شما باید واقعاً درباره شکستن تراکنش به چندین فراخوان API مختلف فکر کنید.

این بهتر است نسبت به سعی در پیاده سازی گردش کار در دروازه API. این یکی از حوزه هایی است که استفاده از ESB ها در بسیاری از سازمان ها بیش از حد شده است.

3. پیام بروکر

بیشتر دروازه های API سیستم پیام رسان خود را شامل نمی کنند. اما یک دروازه API خوب می تواند به عنوان واسطه بین سیستم پیام رسان عمل کند. و یک دروازه خوب واقعاً می تواند حتی عامل “یک بار و فقط یک بار” تضمین شده را برای یک سیستم پیام رسان حفظ کند.

دروازه های API در ایجاد API ها (مثلاً REST/JSON) از یک برنامه که به صورت گوش دادن به یک صف و نوشتن به آن عمل می کند، استفاده می کنند. دروازه های خوب می توانند این کار را به صورت معکوس نیز انجام دهند، با گوش دادن به صف ها خود و عمل مناسب هنگامی که پیام جدیدی مشاهده می کنند.

با این حال، بگذارید برجسته کنم که دروازه API به طور معمول یک سیستم پیام رسان خود را شامل نمی کند و این ممکن است خوب باشد.

4. میانجی گری معنایی

این یک خط بسیار نازک است. در گذشته، ما همیشه می گفتیم که دروازه باید به میانجی نحوی (در اصطلاح بسته بندی پیام) محدود شود و نباید خود را در میانجی گری معنایی (در دسترس بودن مفهوم محتوا) درگیر کند.
مثال کلاسیک تبدیل فرم سفارش خرید از قالب یک شرکت به شرکت دیگر است. امروزه این مسئله تا حدودی تغییر کرده است.

بسیاری از دروازه ها میانجی گری محتوای قوی را ارائه می دهند (حتی اگر فقط XML/JSON باشد). برخی از آنها حتی مکانیزم های پیچیده ای را برای تبدیل سند از یک شکل معنایی به شکل دیگر ارائه می دهند.

با این حال، در مورد اینکه چقدر می خواهید نگاه مفهومی سند های خود را در دروازه پیچیده کنید، مراقب باشید زیرا می تواند به سرعت به چالش مدیریت تبدیل شود.

یک دروازه API یک راه حل ادغام عالی را فراهم می کند و اغلب بهتر از یک ESB است.

 

 

پس، حالا که با تمام این اطلاعات مسلح شده‌اید، باید چه کار کنید؟ نگاهی به سناریوهای اصلی ادغام خود بیندازید. آیا آنها با یک دروازه API بهتر خدمت می‌کنند؟

لیستی از روش هایی که امروزه برای ادغام استفاده می کنید را جمع آوری کنید و آن را اولویت بندی کنید. سپس از لیست عبور کنید، دقیقاً بررسی کنید که راه حل های فعلی شما چه کار می کنند و آنها را با قابلیت های یک پلتفرم مدیریت API مدرن مقایسه کنید. حداقل، در صورت نگاه کردن به پروژه های جدید، از قابلیت های جدید استفاده کنید به جای اینکه پول خود را در زیرساخت های قدیمی و گرانبها بریزید.

این مطلب چقدر مفید بود ؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید

میانگین امتیاز / 5. نتایج آرا:

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *