امنیت رایانش ابری چیست و چگونه افزایش می یابد؟!

امنیت رایانش ابری

امنیت در پردازش ابری یا Cloud Security به مجموعه‌ای از فرآیندها، تکنولوژی‌ها و رویکردهای امنیتی گفته می‌شود که برای حفظ امنیت اطلاعات و سرویس‌های ذخیره شده در سامانه‌های ابری (Cloud) مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع حفظ محرمانگی، دسترسی، امنیت، انتقال و ذخیره سازی اطلاعات درون شبکه ابری و… از کارکردهای مهم امنیت رایانش ابری است.
تکنولوژی‌های مختلفی برای ایجاد امنیت فضای ابری مورد استفاده قرار می‌گیرند که ازمهمترین آن می توان به شناسایی و احراز هویت، رمزنگاری، کنترل دسترسی، مانیتورینگ و تجزیه و تحلیل رفتار اجزای شبکه ابری اشاره کرد. همچنین رعایت استانداردهای امنیتی مثل ISO/IEC 27001 و NIST SP 800-53 نیز برای حفظ امنیت محاسبات ابری حائز اهمیت است. با شرکت دانش بنیاد پلتکو در این مطلب همراه شوید تا درباره روش های افزایش امنیت اطلاعات در محاسبات ابری اطلاعات شما را کامل کنیم.

چرا امنیت در پردازش ابری مهم است؟

با توجه به روند رو به رشد استفاده از خدمات ابری، بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها، اطلاعات و داده‌های حساس خود را به محیط ابری انتقال می دهند. بنابراین عدم امنیت این اطلاعات ممکن است به سرقت داده‌ها، نفوذ ناشناخته به سیستم‌های IaaS و PaaS و همچنین از دست‌رفتن داده‌های مهم و محرمانه منجر شود.

از طرفی در حال حاضر حملات سایبری با پیشرفت فن‌آوری‌ها و اتصال دائمی دستگاه های مختلف به اینترنت، بسیار بیشتر و پرخطر شده‌است. به همین دلیل باید ابزارهایی در اختیار شرکت‌ها و سازمان‌ها قرار داده شود تا ابرها را از دید سایران و هکرهای سودجو مخفی نگه دارند و از داده های محرمانه در مقابل حملات و نفوذ‌های سایبری محافظت کنند.

می توان گفت امنیت فضای ابری برای هر سازمان و شرکتی که به داده‌های حساس خود اهمیت می‌دهد، بسیار مهم و حیاتی است. در ادامه این مطلب پیشنهاد می‌شود مقاله رایانش ابری چیست را نیز مطالعه نمایید.

مزایای افزایش امنیت ابری یا Cloud Security چیست؟

با استفاده از راهکارهای امنیتی ابری، هزینه های احتمالی ناشی از حملات هکری و دیگر حوادث امنیتی کاهش می یابد. کاربران به راحتی می توانند به اطلاعات خود در ابر دسترسی داشته باشند و مطمئن باشند که این اطلاعات در محل مناسبی ذخیره می شود. راهکارهای افزایش امنیت فضای ابری مزایایی نظیر رمزنگاری اطلاعات و ذخیره سازی داده ها در محیط های امن را فراهم می کند و از

کاربران در برابر تهدیدات امنیتی برای ایجاد پیاده سازی پروتکل های حفاظتی پشتیبانی می کند.
به همین دلیل افزایش امنیت محاسبات ابری ایده ای موثر برای کاهش هزینه های وابسته به امنیت، حفظ حریم خصوصی و اطمینان، دسترسی راحت، مدیریت و ذخیره سازی اطلاعات به صورت امن و پشتیبانی از کاربران می باشد.

دامنه امنیت در پردازش ابری

رایانش ابری به عنوان یک راه حل مناسب برای پشتیبانی و محافظت از داده‌ها به شیوه‌های مختلفی از جمله پشتیبان گیری خودکار و همزمان، استفاده از سیستم‌های مجازی سازی برای حفظ داده‌ها در صورت خرابی سرورها و… استفاده می کند.

رایانش ابری می‌تواند در بسیاری از کسب و کارها، زندگی و فعالیت های کاربران به عنوان یک راه حل بسیار مؤثر و کارآمد محسوب شود.

 

امنیت در پردازش ابری

از جمله مزایای استفاده از رایانش ابری، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که هر کدام از جنبه‌های مختلفی از محافظت در رایانش ابری را پوشش می‌دهند:

برخی از مواردی که توسط دامنه امنیت رایانش ابری پوشش داده می شوند عبارتند از:

  • شبکه های فیزیکی
  • داده ها و اطلاعات ذخیره شده
  • سخت افزار End-user
  • سامانه های مجازی سازی رایانه ای
  • سرورهای داده
  • سیستم عامل (OS)
  • Middleware
  • فضاهای های Runtime
  • سخت افزار و دستگاه های اینترنت اشیا  IoT

اهمیت SSO در ایجاد امنیت رایانش ابری

استفاده از SSO (Single Sign-On) در رایانش ابری می‌تواند به ایجاد امنیت بیشتر در سیستم‌های ابری کمک کند. استقرار SSO یک روش احراز هویت است که به کاربران اجازه می‌دهد با یک بار ورود به سیستم، به چندین برنامه یا سرویس دسترسی داشته باشند.

این به کاربران اجازه می‌دهد تا با یک بار ورود به سیستم، بدون نیاز به وارد کردن مجدد اطلاعات احراز هویت، به برنامه‌ها و سرویس‌های مختلف دسترسی پیدا کنند.

با استفاده از SSO در رایانش ابری، امنیت افزایش می‌یابد زیرا:

 

  1. کاربران نیازی به حفظ و مدیریت چندین نام کاربری و رمز عبور ندارند که ممکن است ضعف امنیتی ایجاد کند.
  2. با استفاده از پروتکل‌های امنیتی مانند SAML (Security Assertion Markup Language)، کاربران می‌توانند به صورت امن و احراز هویت شده به برنامه‌ها و سرویس‌های مختلف دسترسی پیدا کنند.
  3. از طریق SSO می‌توان تنظیمات امنیتی مشترک را برای تمام برنامه‌ها و سرویس‌ها اعمال کرد، بنابراین اگرچه کاربران به چندین برنامه دسترسی داشته باشند، اما تنظیمات امنیتی یکسانی را دارند.

به این ترتیب، استفاده از SSO در رایانش ابری می‌تواند به افزایش امنیت و سهولت در مدیریت دسترسی کاربران به برنامه‌ها و سرویس‌ها کمک کند.

 

امنیت رایانش ابری چیست

روش های افزایش امنیت اطلاعات در فضای ابری

همانطور که عنوان شد امنیت در پردازش ابری یکی از موضوعات حیاتی و حساس در دنیای فناوری اطلاعات است. در فضای ابری، اطلاعات روی سرورهایی ذخیره می شوند که به طور فیزیکی در مکان های مختلف جهان قرار دارند و توسط شرکت ها و سازمان هایی مانند گوگل، آمازون و مایکروسافت ارائه می شوند.

برای اطمینان از امنیت اطلاعات در فضای ابری باید از روش های امنیتی مختلفی استفاده کرد.

از جمله:

  •  رمزنگاری: استفاده از رمزنگاری برای محافظت از اطلاعات حساس در طول انتقال داده ها و همچنین در ذخیره فرایند سازی آنها در فضای ابری.
  • مدیریت دسترسی: تعیین سطح دسترسی کاربران به اطلاعات مختلف در فضای ابری بر اساس نیازهای حریم خصوصی و امنیتی.
  • پشتیبانی از چند لایه ایمنی: استفاده از چندین لایه ایمن برای محافظت از اطلاعات در فضای ابری.
  • بروزرسانی مداوم: بروزرسانی مداوم سیستم های امنیتی و نرم افزارهای مورد استفاده برای مدیریت فضای ابری.
  • ردیابی فعالیت ها: مانیتورینگ فعالیت های کاربران در فضای ابری برای شناسایی هر گونه تهدید امنیتی.
  • پشتیبانی از فایروال: فعالسازی نرم افزار امنیتی برای کنترل دسترسی‌های کاربران به سیستم.

1.امنیت در پردازش ابری در خدمات زیرساخت iaas

امنیت محاسبات ابری در خدمات زیرساخت تحت عنوان سرویس infrastructure-as-a-service (IaaS) بسیار مهم است، زیرا ابرها به عنوان پلتفرم ارائه خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) استفاده و داده های حساس کاربران و سازمان ها درون آنها ذخیره می شوند.

امنیت در رایانش ابری

 

به علاوه، شرکت های IaaS چون به عنوان محیطی مشترک برای بسیاری از مشتریان و کاربران با سطوح مختلفی از امنیت استفاده شوند، بنابراین باید دارای استانداردهای امنیتی مشترک و موثری باشند.

برای افزایش امنیت محاسبات ابری خدمات IaaS، می توان از روش هایی مانند رمزنگاری داده ها، تأیید هویت کاربران، کنترل دسترسی، پشتیبانی از شبکه های امنیتی، مانیتورینگ و آنالیز داده ها و استفاده از تجهیزات امنیتی مانند فایروال ها و… استفاده کرد.

 

با انجام این اقدامات، شرکت های IaaS می توانند امنیت محاسبات ابری محیط خود را بهبود بخشند و خدمات ایمن و مطمئنی به مشتریان خود ارائه دهند.

 

2. امنیت رایانش ابری با هویت و کنترل دسترسی IAM

Identity and Access Management یا IAM به مدیریت هویت و دسترسی کاربران به منابع سیستمی و شبکه‌ای ابری می‌پردازد. با مدیریت دقیق هویت، اصالت سنجی و دسترسی کاربران به سیستم‌های ابری، می‌توان خطرات احتمالی از جمله دسترسی غیرمجاز، حمله‌های سایبری و تهدیدات دیگر را کاهش داد.

مدیریت IAM شامل دو بخش اصلی مدیریت هویت و مدیریت دسترسی می باشد که در آن هر کاربر یک شناسه منحصر به فرد و نیز دسترسی مشخصی به منابع سیستمی دارد. می توان گفت ایجاد یک سیستم IAM قابلیت بالقوه‌ی بالایی جهت کاهش خطرات امنیتی در صنعت رایانش ابری دارد.

3. امنیت محاسبات ابری با برنامه های حفظ داده (DR) و پایداری تجارت (BC)

استفاده از برنامه‌هایی مانند DR و BC در رایانش ابری، بهبودی قابل توجه ای در امنیت ابری را به همراه دارد. برنامه‌ی نگهداری داده به منظور حفظ داده‌های حساس، بهبود قابلیت اطمینان و دسترسی امن به اطلاعات استفاده می‌شود. در این برنامه ها، از داده‌های حساس در مواردی مانند نقص سخت افزاری، حوادث طبیعی، نفوذ داخلی یا خارجی و … به کمک روش‌هایی مانند پشتیبان گیری، تکثیر، شیفت و … محافظت می‌گردد.

می توان گفت تداوم تجارت (BC) به عنوان یک فن آوری نوین برای مدیریت زنجیره تأمین و سایر فرآیندهای تجاری، در افزایش امنیت رایانش ابری عامل مهمی است.

به کمک خصوصیات امنیتی مانند امضاء دیجیتالی و کدنویسی توزیع شده، اطلاعات در یک بلاک زنجیره‌ای رمزنگاری می شود و نفوذ و تقلب در این فرآیند مهیا نیست علاوه بر آن که امکان از بین رفتن داده های پیشین کاهش می یابد و منجر به افزایش امنیت و شفافیت کسب‌وکارها می شود.

4. امنیت در پردازش ابری در خدمات پلتفرمیpaas

امنیت در کلود کامپیوتینگ برای خدمات PaaS یا platform-as-a-service بسیار حائز اهمیت است. با توجه به اینکه سرویس دهندگان PaaS معمولاً برای توسعه برنامه، به زبان‌های مختلف متصل می‌شوند، ممکن است زمینه ای برای دسترسی غیرمجاز به داده‌های حساس فراهم شود.

بنابراین برای حفظ امنیت در کلود کامپیوتینگ PaaS، بررسی و اطمینان از هویت کاربران، دسترسی‌های قابل مدیریت به داده‌های حساس، محدود کردن دسترسی‌های بیش از حد به برنامه‌ها و فایل‌ها، رعایت اصول امنیتی مانند رمزنگاری، تمرکز بر امنیت شبکه و مانیتورینگ و حفظ کردن نسخه‌های پشتیبان از دیتابیس‌ها و برنامه‌ها باید مورد توجه قرار بگیرد.

 

شرکت دانش بنیان پلتکو، ارائه دهنده خدمات تخصصی یکپارچه سازی و مدیریت وب‌سرویس‌ها می باشد که خدماتی نظیر گذرگاه سرویس‌های سازمانی (ESB) و مدیریت وب‌سرویس‌ها (API Manager)، مانیتورینگ، مدیریت لاگ‌ها، وب پرتال و ده‌ها سرویس تخصصی دیگر به سازمان‌ها ارائه می‌دهد.

 

برای دریافت مشاوره با شماره 09108717429  تماس حاصل فرمایید و از تخصص و تجربیات تیم پلتکو بهره‌مند شوید

 

نکته پایانی

شما در این مطلب با موضوع امنیت رایانش ابری و روش های افزایش امنیت اطلاعات در محاسبات ابری همراه ما بودید. همانطور که خواندید امنیت رایانش ابری به عنوان یکی از اصول مهم در ارائه سرویس و خدمات نرم افزاری بسیار حائز اهمیت است. در این رویکرد ابری، نرم افزارها به صورت مرکز داده‌ و روی سرورهای قابل دسترسی از راه دور، در دسترس کاربران قرار می‌گیرند. به منظور افزایش امنیت سیستم، می‌توان از روش‌هایی که برای امنیت در پردازش ابری به آن اشاره شد استفاده کرد.

این مطلب چقدر مفید بود ؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید

میانگین امتیاز / 5. نتایج آرا:

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

2 دیدگاه

  • سلام خداقوت

    روشی هست که درصد و احتمال نفوذ را به صفر برسونه یا نه ؟
    آیا میشه از چند روش استفاده کرد تا امنیت پردازش ابری بیشتر بشه؟

    • سلام و عرض ادب

      احتمال نفوذ را می‌توان تا نزدیک صفر رساند ولیکن در هر حال این احتمال به صفر مطلق نمی‌رسد
      استفاده از چندین روش و به خصوص اعمال ملاحظات امنیتی در لایه‌های مختلف زیرساخت روشی مرسوم در افزایش امنیت میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *