راهکارهای افزایش امنیت اینترنت اشیا چیست؟

افزایش امنیت اینترنت اشیا

خانه هوشمند، شهر هوشمند، کسب و کار هوشمند، صنعت هوشمند و… اصطلاحاتی است که امروزه به لطف تکنولوژی اینترنت اشیاء (IoT) بر سر زبان ها افتاده است و روز به روز نیز در حال توسعه می باشد. با وجود این که IoT مزایای زیادی دارد و جای خود را در زندگی روزمره بخش زیادی از جوامع بشری پیدا کرده است، اما مخاطراتی نیز آن را تهدید می کند و هنوز راه زیادی برای پیشرفت و برقراری کامل امنیت در اینترنت اشیا در پیش روی مهندسین و متخصصان این حوزه قرار دارد. در این مقاله با شرکت دانش بنیاد پلتکو همراه باشید تا به بررسی راهکارهای افزایش امنیت اینترنت اشیا بپردازیم و درباره مخاطراتی که امنیت IOT را تهدید می کند نکات مهمی را بیان کنیم.

اهمیت امنیت اینترنت اشیا چیست ؟

اینترنت اشیا یا IoT در یک تعریف کاربردی و خلاصه به دستگاه‌های مختلف مانند ساعت‌های هوشمند، دستگاه‌های خانگی هوشمند، خودروهای هوشمند و … که به اینترنت متصل هستند اطلاق می شود. این فناوری سرعت بالایی را در جهان دیجیتال به کاربران ارائه می‌دهد اما مانند هر فناوری دیگری نیز می‌تواند در برابر برخی خطرات آسیب پذیر باشد.

در حال حاضر بیشتر دستگاه‌هایی که ما با آن‌ها ارتباط داریم مانند تلفن‌همراه، تبلت، کامپیوتر و یا تلویزیون، به اینترنت متصل هستند که لزوم توجه به این مخاطرات و مقابله با آن را افزایش می دهد.

با ظهور اینترنت اشیا (IoT) تعداد این دستگاه ها به صورت نوسانی در حال افزایش است و دستگاه‌ها و سرویس‌های مختلفی شامل سامانه‌های خانگی هوشمند، دستگاه‌های پزشکی، دستگاه‌های اتومبیل، دستگاه‌های شهرهوشمند، سنسورهای هواشناسی و مانیتورینگ و… به صورت مداوم به IoT اضافه می‌شوند.

در این شرایط، امنیت در اینترنت اشیا نقش بسیار حائز اهمیتی دارد و داشتن امنیت IOT ، با توجه به تعداد و مشخصات این دستگاه‌ها، به ویژه در برابر حملات سایبری و دسترسی غیرمجاز به داده‌های حساسی که این دستگاه ها تولید و در سرویس‌های ابری ذخیره می کنند، امری بسیار اساسی و مهم است. چنانچه می توان گفت امنیت در اینترنت اشیا نقش بسیار حائز اهمیتی در ارتباطات ما با دنیای پیرامون کنونی بازی می‌کند.

در ادامه این مطلب برای کسب اطلاعات بیشتر درباره IOT پیشنهاد می‌شود مقاله اینترنت اشیا چیست را مطالعه نمایید.

 

امنیت اینترنت اشیا یا IoT به مجموعه‌ای از دستگاه‌ها و اشیا که به اینترنت متصل شده‌اند، اطلاق می‌شود. این دستگاه‌ها می‌توانند از سنسورها، دستگاه‌های هوشمند، خودروهای هوشمند، لوازم خانگی هوشمند و دیگر اشیا تشکیل شوند. امنیت اینترنت اشیا اهمیت زیادی دارد زیرا:

  • حفاظت از حریم خصوصی: دستگاه‌های IoT اطلاعات حساس و شخصی را جمع‌آوری و ارسال می‌کنند. اگر این اطلاعات به دست افراد غیرمجاز بیافتد، حریم خصوصی کاربران تهدید می‌شود.
  • پیشگیری از حملات: دستگاه‌های IoT ممکن است به عنوان نقاط ضعف در شبکه اینترنتی مورد هدف قرار گیرند. حملات نفوذ، حملات انکار سرویس (DoS)، حملات نفوذ به حریم شخصی، ویروس‌ها و برنامه‌های مخرب ممکن است به دستگاه‌های IoT آسیب برسانند.
  • تضمین امانت اطلاعات: اگر اطلاعات جمع‌آوری شده توسط دستگاه‌های IoT به درستی محافظت نشود، این اطلاعات ممکن است به راحتی توسط هکرها دسترسی پیدا کنند و سوءاستفاده کنند.
  • حفاظت از امنیت فیزیکی: برخی از دستگاه‌های IoT می‌توانند به کنترل دسترسی به سیستم‌ها یا تجهیزات فیزیکی مانند درب‌ها، دوربین‌ها و سیستم‌های حرارتی متصل شوند. حفاظت از این دستگاه‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است تا افراد غیرمجاز نتوانند به این تجهیزات فیزیکی دسترسی پیدا کنند.
  • مقابله با حملات انبوهی: حملات انبوهی که به کمک دستگاه‌های IoT صورت می‌گیرند، می‌توانند به سیستم‌های کلان و حتی زیرساخت‌های ملی آسیب بزنند. امنیت اینترنت اشیا می‌تواند در پیشگیری از این حملات نقش مهمی ایفا کند.

به طور کلی، امنیت اینترنت اشیا ضروری است تا از دستگاه‌های متصل به اینترنت و اطلاعاتی که از آنها جمع‌آوری می‌شود، به درستی محافظت شود و از حوادث امنیتی جلوگیری شود.

 

امنیت اینترنت اشیا

خطرات اینترنت اشیا

آسیب پذیری امنیت در اینترنت اشیا یا IoT عموما به ضعف امنیتی دستگاه‌های متصل به شبکه اینترنت اشاره دارد که ممکن است برای سرقت اطلاعات حساس کاربران، دسترسی به شبکه‌ها و سازمان‌های مختلف یا تخریب مالکیت فکری مورد استفاده قرار گیرد. این دستگاه‌ها معمولا بدون احراز هویت کاربر و یا بدون محافظت از اطلاعات انتقالی به شبکه متصل و باعث ایجاد شکاف در سیستم امنیتی شبکه می‌شود.

در نتیجه عدم امنیت اینترنت اشیا می‌تواند منجر به مخاطراتی چون دسترسی غیرمجاز، جعل داده‌ها، کلاهبرداری، تهدید امنیتی و حتی قرار گرفتن زنجیره تولید در معرض خطر شود.

برخی از عواملی که ممکن است امنیت در اینترنت اشیا را به خطر بیاندازند عبارتند از:

  • بدافزارها (Malware) : این ابزارها از روش‌های مختلفی مانند انتشار از طریق نرم‌افزارهای جاسوسی، ایمیل‌های دسته جمعی و یا به‌روزرسانی ناامن نرم‌افزار برای نفوذ به دستگاه‌های IOT استفاده می کنند.
  • حملات داخلی (Insider Attacks) : شامل حملات اتصال داخلی به دستگاه‌های IOT برای دسترسی به داده‌های محرمانه و یا نشت داده‌ها می باشد.
  • حملات از راه دور (Remote Attacks) :حملاتی است که از طریق شبکه‌های ارتباطی، اینترنت و … با هدف دسترسی به دستگاه‌های IOT انجام می‌شود. تصور کنید درب اتوماتیک و ضد سرقت کاربری توسط یک هکر حرفه ای هک شود و تمام اموالش به سرقت برود!!
  • حملات پوشش داده شده (Covert Attacks) : حملاتی که با استفاده از روش هایی نظیر نفوذ به سیستم IOT بدون ترک اثر، بدافزار پوشش داده شده و تلاش برای کنترل تلفن های هوشمند به هدف نفوذ می کنند.

موثرترین راهکارها برای افزایش امنیت اینترنت اشیا چیست؟

هرچند امنیت اینترنت اشیا (IoT) یک چالش بزرگ برای بسیاری از سازمان‌ها و کاربران است اما با رعایت برخی راهکارهای امنیتی، می‌توان سطح امنیت در IOT را افزایش داد.

اما این امر چگونه محقق می شود:

1. امنیت در IOT با بلاک چین

امنیت اینترنت اشیا (IoT) یک چالش امنیتی مهم است که برای حفظ حریم خصوصی، امنیت و پایداری دستگاه‌های IoT باید مورد توجه قرار گیرد. یکی از راه‌های امن سازی دستگاه‌های IoT، به کارگیری بلاک چین block chain است که به عنوان یک فناوری بسیار امن برای ثبت تراکنش‌های دیجیتالی شناخته شده می باشد.

این پلتفرم امنیتی و نگهداری اطلاعاتی برای اینترنت اشیا (IoT) با ایجاد یک زنجیره بلاکی که به طور مشترک توسط انواع دستگاه های متصل به اینترنت ایجاد شده است، امنیت و حفاظت اطلاعات را بهبود می دهد.

به عنوان مثال، اطلاعات زنجیره بلاک می تواند ردیابی و ذخیره داده های حساس از جمله داده های سلامت، اطلاعات مالی، کارکرد تجهیزات و… را فراهم کند. علاوه بر این با توجه به قابلیت دسترسی زنجیره بلاک، ردیابی و رصد تغییرات برای کاربران قابل مشاهده و سریع خواهد بود.

 

امنیت در اینترنت اشیا

 

بنابراین با استفاده از شبکه بلاک چین، می توان اطمینان بیشتری در ارتباط با اطلاعات IoT داشت و از نقض حریم خصوصی و دیگر حملات سایبری جلوگیری کرد. در حال حاضر، برخی شرکت‌هایی که به ساخت دستگاه‌های IoT می‌پردازند، از بلاک چین برای ایجاد بستر امنیتی برای دستگاه‌های IoT استفاده می‌کنند.

برخی دیگر از کاربردهای تکنولوژی بلاک چین برای بهبود امنیت IoT عبارتند از :

  •  ثبت هویت دستگاه‌های IoT و ایجاد نوعی سیستم شناسایی قوی در آن.
  • ثبت و اجرای قوانین امنیتی برای دستگاه‌های IoT با استفاده از قراردادهای هوشمند قابل برنامه‌ریزی در بلاک چین.
  • ثبت و نگهداری لاگ‌های امنیتی دستگاه‌های IoT به منظور شناسایی و پیشگیری از حملات امنیتی.
  • تشکیل شبکه‌های بلاک چینی برای امنیت در اینترنت اشیا IOT حاوی اطلاعات تاریخی و رویدادهای مربوط به امنیت دستگاه‌ها.

2. استفاده از رمزنگاری قوی

استفاده از رمزنگاری قوی برای اطلاعات مهم و حساس از جمله اطلاعات کاربران و دستگاه های IoT، یک راه اصلی برای افزایش امنیت در اینترنت اشیا است.

3. به‌روزرسانی و نگه‌داری

تمامی دستگاه‌های IoT باید به‌روز ‌رسانی‌ شوند. لازم است برای این کار شرکت سازندّه دستگاه، به شکل منظم به کاربران خود نسخه های به‌روزرسانی شده را ارائه دهد. سهل انگاری تولیدکنندگان دستگاه‌های IOT درباره به روزرسانی نرم افزار و اصلاح آسیب‌پذیری‌های امنیتی، دستگاه‌ها را به هدف آسانی برای برخی حملات سایبری تبدیل خواهد کرد.

4. حفاظت از هویت

برگزاری آموزش‌های مقدماتی در زمینه امنیت و رمزنگاری برای سازمان‌ها و کاربران عادی، همچنین ایجاد نرم‌افزارها و سیستم‌های امنیتی قوی برای جلوگیری از حملات و نفوذ در سیستم‌های IoT ضروری است.

به منظور جلوگیری از هک شدن دستگاه‌های IoT، باید از سیستم‌های شناسایی و احراز هویت قوی مانند فناوری‌های دستوری برای احراز هویت کاربران، تایید کد از طریق تلفن همراه یا سازگاری با دیگر سیستم‌های اطلاعات و… استفاده شود. پیشنهاد می کنیم همیشه:

  •  رمز عبور و نام‌ کاربری پیش‌فرض خود را تغییر دهید.
  • دستگاه را مرتبا آپدیت کنید.
  • تنظیمات قفل ورود به سیستم(Login) را فعال کنید.
  • اگر دستگاه شما از احراز هویت دو مرحله ای پشتیبانی می کند حتما آن را اعمال کنید.
  • داده های ارسالی و دریافتی خود را رمزگذاری کنید.
  • سعی کنید از شبکه دوم برای دستگاه IoT استفاده کنید.
  • از رمز عبور ایمن و قوی برای Wi-Fi خانه یا محل کار خود استفاده کنید.
  • دستگاه ها را به صورت دائم در حال اتصال به اینترنت قرار ندهید.
  • انواع برنامه‌های امنیتی و آنتی ویروس های قدرتمند را دانلود کنید.

این نکته قابل ذکر است که SSO (Single Sign-On) نقش مهمی در ایجاد امنیت در اینترنت اشیا (IoT) ایفا می‌کند. SSO یک روش احراز هویت است که به کاربران اجازه می‌دهد با یک مجموعه اطلاعات احراز هویت (مانند نام کاربری و رمز عبور) به چندین سیستم و برنامه دسترسی داشته باشند. در این صورت، کاربران نیازی به وارد کردن مجدد اطلاعات احراز هویت خود برای هر برنامه یا سیستم جدید ندارند.

در اینترنت اشیا، امنیت احراز هویت برای دستگاه‌های مختلف و ارتباطات بین آنها بسیار حیاتی است. با راه اندازی SSO در اینترنت اشیا، کاربران قادر خواهند بود برای دسترسی به دستگاه‌ها و برنامه‌های مختلف، یکبار احراز هویت شوند و سپس به صورت امن با دستگاه‌ها ارتباط برقرار کنند.

استفاده از SSO در اینترنت اشیا دارای مزایا و امنیت‌هایی است که عبارتند از:

  • کاهش نیاز به مدیریت و مراقبت از چندین نام کاربری و رمز عبور.
  • افزایش امنیت با استفاده از مکانیزم‌های قوی احراز هویت.
  • کنترل بهتر دسترسی کاربران به دستگاه‌ها و برنامه‌ها.
  • افزایش راحتی و سهولت استفاده برای کاربران.

 

به این ترتیب، استفاده از SSO در اینترنت اشیا می‌تواند بهبود امنیت و تجربه کاربری را ارتقا دهد.

5. حفاظت از شبکه

شبکه‌های مورد استفاده برای ارتباط با دستگاه های IoT باید با تکنولوژی‌های امنیتی مناسبی مانند فایروال، Routers، VPN و… به حفاظت‌های امنیتی مجهز شوند.

6. تقویت شبکه‌های ارتباطی

ارتباطات بین دستگاه‌های IOT و سرورهای ابری معمولاً برای همه‌ی کسب و کارهای بزرگ و حتی مشاغل خانگی از اینترنت یا شبکه‌های موبایل انجام می شود. ضعف این شبکه‌ها بستری برای حملات سایبری و سرقت داده‌ها فراهم می کند.

استفاده از فن‌آوری‌های ارتباطی پیشرفته مانند G5، شبکه‌های LoRaWAN و NB-IoT به شرکت‌ها و سازمان‌ها کمک می‌کند تا امنیت در اینترنت اشیا IOT را به شکل مطمئن و با سرعت بالا فراهم کنند.

در حال حاضر فن‌آوری G 5 به عنوان یک فن‌آوری قدرتمند ارتباطی، نسل جدیدی از خدمات امنیت در اینترنت اشیا IOT را با سرعت غیرقابل تصور ارایه می دهد.

 

IoT security (internet of things security) is the technology segment focused on safeguarding connected devices and networks in IoT. IoT involves adding internet connectivity to a system of interrelated computing devices, mechanical and digital machines, objects, animals and people. Each thing has a unique identifier and the ability to automatically transfer data over a network. However, enabling devices to connect to the internet opens them up to serious vulnerabilities if they aren’t properly protected

 

امنیت اینترنت اشیا بخشی از فناوری است که بر حفاظت از دستگاه‌ها و شبکه‌های متصل در اینترنت اشیا متمرکز است. اینترنت اشیا شامل افزودن اتصال به اینترنت به سیستمی از دستگاه‌های محاسباتی مرتبط، ماشین‌های مکانیکی و دیجیتالی، اشیاء، حیوانات و افراد است.

هر چیز دارای یک شناسه منحصر به فرد و توانایی انتقال خودکار داده ها از طریق یک شبکه است. با این حال، فعال کردن دستگاه‌ها برای اتصال به اینترنت، اگر به‌درستی محافظت نشده باشند، آسیب‌پذیری‌های جدی را در معرض دید آنها قرار می‌دهد.

 

شرکت دانش بنیان پلتکو، ارائه دهنده خدمات تخصصی یکپارچه سازی و مدیریت وب‌سرویس‌ها می باشد که خدماتی نظیر گذرگاه سرویس‌های سازمانی (ESB) و مدیریت وب‌سرویس‌ها (API Manager)، مانیتورینگ، مدیریت لاگ‌ها، وب پرتال و ده‌ها سرویس تخصصی دیگر به سازمان‌ها ارائه می‌دهد.

برای دریافت مشاوره با شماره 09108717429  تماس حاصل فرمایید و از تخصص و تجربیات تیم پلتکو بهره‌مند شوید

 

نکته پایانی

شما در این مطلب با موضوع راهکارهای افزایش امنیت اینترنت اشیا همراه ما بودید. همانطور که عنوان شد افزایش امنیت در IOT می‌تواند با روش های گوناگونی چون بهره‌گیری از فناوری‌های ارتباطی پیشرفته، حفاظت از اطلاعات، بررسی مقررات و استانداردها، توسعه اپلیکیشن‌های هوشمند و کشف دقیق و پیش‌بینی خطرات امنیتی بهبود یابد. تعهد به این راهکارها اعتماد کاربران و سازمان‌ها را نسبت به تکنولوژی IoT افزایش می دهد و در نهایت باعث پیشرفت و توسعه این فناوری در جهان می‌شود.

این مطلب چقدر مفید بود ؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید

میانگین امتیاز / 5. نتایج آرا:

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

2 دیدگاه

  • درود و سلام آیا شرکت شما تمام این 6 روش را پیاده سازی میکند یا تعدادی از آنها ؟
    دغدغه اصلی امروزه امنیت اطلاعات هست , آیا با تمام این روش های ذکر شده قابل اطمینان و اعتماد برای ارگان های مهم و دولتی هستش ؟

    • سلام و عرض ادب

      شرکت پلتکو به طور تخصصی بر روی زیرساخت مدیریت وب‌سرویس تمرکز دارد که این زیرساخت می‌تواند جزئی از پلتفرم اینترنت اشیاء باشد و از این رو دغدغه‌های کلی و امنیت زیرساخت اینترنت اشیاء بایستی توسط ارائه دهنده‌ی خود زیرساخت اینترنت اشیاء رعایت گردد.
      در خصوص سوال دوم نیز پاسخ مثبت است و تمامی این روش‌ها در صورت صلاح‌دید و وجود صرفه‌ی اقتصادی قابل پیاده‌سازی در دستگاه‌های دولتی می‌باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *