در اصطلاحات فناوری، ابر به فضایی اطلاق می شود که قابلیت ذخیره سازی داده و اطلاعات و پردازش فرایندهای مختلف را برای کاربران خود فراهم می کند. در گذشته همین کار، توسط سخت افزارهای دست و پاگیر و گران قیمت انجام می شد که با دخالت نیروی انسانی، فرایند تجزیه و تحلیل داده ها را انجام می داد! اما امروزه با استفاده از Cloud یا ابر می توان حجم زیادی از داده ها را به صورت اتوماتیک در فضایی ابری ذخیره و ارزیابی کرد. اگر اتوماسیون اداری در فضای Cloud انجام شود به آن اتوماسیون اداری ابری یا Cloud Automation می گویند. بنابراین می توان گفت اتوماسیون اداری ابری برای اتوماتیک کردن فرایندها در زیر ساخت های ابری استفاده می شود.
با شرکت دانش بنیان پلتکو در این مطلب همراه شوید تا با مزایای اتوماسیون اداری ابری، معایب اتوماسیون ابری و کاربردهای آن با بیشتر آشنا شوید.
اتوماسیون اداری ابری چیست؟
Cloud Automation یا اتوماسیون اداری ابری به مجموعهای از فرآیندها و ابزارهایی اشاره دارد که برای خودکارسازی و مدیریت سرویسها و منابع موجود در محیط ابر استفاده میشود.
با استفاده از خدمات اتوماسیون اداری، سازمانها و شرکت ها، فرآیندهای مختلف را به صورت خودکار و بدون نیاز به دخالت دستی انجام داده و منابع را به صورت پویا بهینه و تخصیص می دهند. می توان گفت هدف نهایی استفاده از Cloud Automation، بهبود کارایی، کاهش هزینهها و سرعت بخشیدن به فرآیندهای کسب و کار است.
ارکستراسیون؛ تکمیل خدمات اتوماسیون اداری ابری
در کنار اتوماسیون اداری ابری، مفهومی به نام ارکستراسیون یا نظم دهی نیز برای تکمیل اتوماسیون ابری استفاده می شود. ارکستراسیون ابری (Cloud Orchestration) به معنای مدیریت و هماهنگسازی فرآیندها و منابع مختلف در یک محیط ابری است.
در اصطلاحات فناوری اطلاعات، ابرارکسترا مفهوم به کارگیری خودکار و هوشمندانه منابع محاسباتی، شبکه و ذخیره سازی در یک سرویس ابری را در برمی گیرد. با استفاده از این سرویس، مدیران سامانه می توانند فرآیندهای پیچیده را به صورت خودکار و همزمان بین منابع مختلف در چندین سرویس ابری مدیریت کنند.
در واقع ارکستراسیون ابری، خدمات مدیریت و کنترل منابع ابری را ارائه می دهد. با استفاده از این تکنولوژی، می توانید فرآیندهای مختلف را در یک محیط ابری ترکیب و آنها را به صورت خودکار اجرا کنید. بدین ترتیب، تمام عملکردهای سرویس های مختلف در یک جایگاه مشترک در دسترس شماست و می توانید به صورت خودکار آنها را به هم مرتبط کنید.
در ادامه این مطلب پیشنهاد میشود مقاله اتوماسیون اداری چیست را مطالعه نمایید.
بطور خلاصه چارچوب های ارکستراسیون، برای مدیریت منابع بر اساس نظم و ترتیب مشخص به شکل زیر ارائه شده است:
- جمع آوری منابع در یک پلتفرم مشترک
- تخصیص منابع به صوت خودکار
- پوشش دهی سرویس های مختلف با منابع موجود
- تقسیم منابع به صورت الگوریتمی
- زمانبندی انجام تسک ها در اتوماسیون
مزایای اتوماسیون اداری ابری
استفاده از سرویسهای ابری به شرکتها کمک میکند تا هزینههای سختافزار، نرمافزار و تعمیر و نگهداری را به حداقل ممکن برسانند. با این روش، شرکتها و نهادهای مختلف نیازی به سرمایه گذاری بالقوه در زیرساخت فن آوری ندارند و تنها هزینه با پرداخت هزینه می توانند از مزایای اتوماسیون اداری ابری استفاده کنند.
از دیگر مزایای اتوماسیون اداری ابری می توان به قابلیت مقیاس پذیری آن اشاره کرد؛ شرکت ها می توانند با استفاده از این فناوری، منابع را به سرعت و با توجه به نیاز خود ارزیابی کنند. قابلیت مقیاس منابع باعث کنترل و مدیریت استفاده از امکانات و پتانسیل موجود در هر شرکت می شود.
سرویسهای اتوماسیون ابری، شرکتهای مختلف را قادر می سازد تا با صرف کمترین وقت و انرژی، تحليل داده های خود را محاسباتي كرده و آن را برای ارتقای خدمات خود، مورد مطالعه و سنجش قرار دهند.
- مدیریت متمرکز داده ها
- کنترل اطلاعات
- مدیریت سطح دسترسی کاربران
- انعطاف پذیری
- کاهش خطا در فرایندهای مختلف
- صرفه جویی در هزینه ها
معایب اتوماسیون اداری ابری
همانطور که عنوان شد مزایای اتوماسیون اداری ابری بسیار زیاد است، اما بهرحال ممکن است مانند بسیاری از خدمات اینترنتی معایبی نیز داشته باشد. به عنوان مثال استفاده از سامانههای ابری نسبت به سامانههای محلی وابستگی بیشتری به اینترنت دارد. در نتیجه اگر شبکه ضعیف باشدیا قطع شود، احتمالا دسترسی به سرویسها و دادهها با مشکلاتی مواجه می شود.
حفظ حریم خصوصی در اتوماسیون ابری اداری یکی دیگر از دغدغه کاربران است. با استفاده از سامانههای ابری، دادههای حساس شرکت ها و سازمان های مختلف در چندین سرویس و سرور ذخیره میشود. در صورت نقض حفظ حریم خصوصی، ممکن است هکرها به دادهها ی مهم دسترسی غیرمجازی پیدا کنند.
یکی دیگر از معایب اتوماسیون اداری ابری هزینه های بالای نصب و راه اندازی این سامانه و آموزش کارکنان برای فعالین در این شبکه ابری می باشد.
برخی دیگر از معایب اتوماسیون اداری ابری عبارتند از:
- زیاد بودن هزینه های اولیه سرمایه گذاری
- احتمال اعتماد افراطی به فرایندهای خودکار
- عدم مهارت لازم کاربران برای مدیریت اتوماسیون اداری
- خودکارسازی فرآیندهای غلط
- احتمال کاهش تعامل تیم یا سازمان با مشتری
ارتباط رایانش ابری با اتوماسیون اداری ابری به این معناست که با استفاده از رایانش ابری، سیستم های اتوماسیون اداری مانند CRM، ERP و HRM در محیطی امن و قابل دسترسی از هر جای دنیا قابل استفاده هستند. با داشتن سیستم های اتوماسیون اداری ابری، مدیران و کارکنان می توانند به آسانی به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند و از طریق سامانه های ارتباطی مختلف با هم کار کنند.
علاوه بر این، با استفاده از رایانش ابری ، نگهداری و پشتیبانی از سیستم های اتوماسیون اداری نیز به صورت خودکار و بدون نیاز به دخالت دستی انجام می شود.
رایج ترین کاربرد اتوماسیون اداری ابری
برخی از کاربردهای Cloud Automation شامل پروژه ساخت و مستقر کردن سرویس ها، پشتیبان گیری و بازگرداندن داده ها، تغذيه منابع به صورت خودکار، رصد و نظارت بر عملکرد سرویس ها و غیره است. در ادامه مطلب به رایج ترین کاربرد اتوماسیون اداری ابری برای خودکارسازی 3 فرایند متداول می پردازیم:
1.توزیع بار
فرایند توزیع بار (Load Balancing) در اتوماسیون ابری به منظور تسهیل و بهینهسازی توزیع بار بین سرورها و منابع مختلف استفاده میشود. با استفاده از الگوریتمهای مختلف، ترافیک و درخواستهای کاربران به صورت هوشمند بین سرورها تقسیم میشود.
این فرایند باعث افزایش عملکرد، کاهش زمان پاسخگویی، جایگزینی سرورهای جدید با سرور از رده خارج شده، مسیریابی ترافیک وب برای سرورهاآ افزایش Uptime و جلوگیری از تحمیل بار اضافی روی چندین سرور میشود.
2.توسعه و تست
اتوماسیون اداری ابری نقش مهمی در فرآیندهای توسعه و تست نرمافزار دارد. با استفاده از خدمات ابری، عملکرد محصولات نرمافزاری برای پلتفرم های مختلف، مرورگرها، سیستم عامل ها و… به صورت خودکار تست می شود.
در واقع با استفاده از خدمات آزمایشگاه مجازی (Virtual Lab) در ابر، می توان فرآیندهای تست نرمافزار را بدون دخالت نیروی انسانی پروژه کرد و هزینه و زمان لازم برای راهاندازی چنین آزمایشگاه فعال را کاهش داد.
3. IaC
خودکارسازی فرایند IaC یا Infrastructure as Code توسط اتوماسیون ابری بسیار متداول است. برای استفاده از خدمات این فرایند لازم است که نخست لگوی فرایند مورد نظر را تعریف کنیم و سپس وظیفه نظارت ومدیریت آن را بر عهده IaC بگذاریم. از وظایف این فرایند می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- مدیریت ماشینهای مجازی
- حجم مخازن ابری، شبکهها، لود بلنسرها
- انجام دهندگان فرایند Load Balancing و سرویسهای دیگر
شرکت دانش بنیان پلتکو، ارائه دهنده خدمات تخصصی یکپارچه سازی و مدیریت وبسرویسها می باشد که خدماتی نظیر گذرگاه سرویسهای سازمانی (ESB) و مدیریت وبسرویسها (API Manager)، مانیتورینگ، مدیریت لاگها، وب پرتال و دهها سرویس تخصصی دیگر به سازمانها ارائه میدهد.
پایان
Cloud Automation یا اتوماسیون ابری اداری به استفاده از فناوری های خودکارسازی برای مدیریت و کنترل عملکرد سرویس ها و منابع موجود در محیط ابری مربوط می شود. با استفاده از مزایای اتوماسیون اداری ابری، مدیران و توسعه دهندگان قادر خواهند بود تا فرآیندهای تکرارشونده را به صورت خودکار و بدون نیاز به دخالت دستی اجرا کنند.همانطور که عنوان شد اتوماسیون اداری ابری شامل استفاده از روش های خودکارسازی برای پروسه های مختلف در چرخه عملکرد سرویس های ابری است.
با استفاده ازCloud Automation، سازمان ها قادر خواهند بود تا به طور مؤثر تمام منابع خود را در چشمانداز قابل پذیرش توزیع کنند، زمان و هزینه را کاهش دهند و عملکردهای خود را بهبود بخشند.
سلامم برای جلوگیری از وابستگی اتوماسیون اداری ابری به اینترنت راهکاری وجود داره ؟
سلام و عرض ادب
الزامی به راهاندازی اتوماسیون در بستر اینترنت وجود ندارد و یک سازمان بنا به نیاز خود میتوان اتوماسیون را در شبکهی داخلی خود راهاندازی کرده و کارمندان آن سازمان در همان شبکهی داخلی از اتوماسیون بهرهبرداری کننذ.