معماری رایانش ابری چیست؟

معماری رایانش ابری

معماری رایانش ابری اصطلاحی است که این روزها در اینترنت و فضای وب زیاد به چشم تان می خورد و حتما حالا می خواهید اطلاعات خود را درباره آن کامل کنید! شاید هم کاربراین سیستم هستید و تاکنون خدمات مختلفی را در فضای ابری دریافت کرده اید. در هر حال این مقاله به شما کمک می کند تا پاسخ کاملی برای پرسش معماری رایانش ابری چیست پیدا کنید. در ادامه این مطلب با شرکت دانش بنیان پلتکو همراه باشید.

معماری رایانش ابری چیست؟

بیایید با یک مثال ساده شروع کنیم! فرض کنید که شما شرکت کوچکی هستید که به ذخیره سازی داده ها، پردازش اطلاعات و ارائه خدمات به مشتریان خود نیاز دارید. احتمالا شما در حال حاضر از چندین سرور مجزا برای این امور استفاده می کنید که هر کدام به صورت مستقل اداره می شوند.

اما مسئله این است که شرکت شما روز به روز رشد می کند و توسعه می یابد؛ در نتیجه برای مدیریت و محاسبات داده ها ی خود، به قدرت پردازشی و فضای ذخیره سازی بیشتری نیاز دارید. اینجاست که معماری رایانش ابری به کمک شما می آید!

رایانش ابری (Cloud Computing) به عنوان یکی از مهم‌ترین تکنولوژی‌های مدرن، راهکاری برای شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف است تا به کمک آن با سهولت و کمترین هزینه، منابع محاسباتی را به اشتراک بگذارند و از مزایای آن بهره مند شوند. در واقع معماری رایانش ابری، ساختاری مبتنی بر Cloud برای استفاده از منابع محاسباتی، شبکه، ذخیره‌سازی ابری و دریافت خدمات متنوع به صورت آنلاین است.

معماری لایه های رایانش ابری

در معماری لایه‌ای رایانش ابری، هر لایه مسئولیت و وظایفی مجزا بر عهده دارد و به صورت مستقل از دیگر لایه‌ها عمل می‌کند. در لایه ارائه خدمات، سرویس های مختلفی مانند سرویس‌های محاسباتی، شبکه و ذخیره‌سازی به کاربران ارائه می گردد.

برای ارتباط بین لایه‌های مختلف هم از لایه میانی مانند نرم‌افزارهای مدیریتی، امنیتی و مانیتورینگ استفاده می شود. در لایه زیر ساخت، منابع محاسباتی، شبکه و ذخیره سازی برای خدمات ابری به کاربران طراحی شده است.

 

اجزای معماری رایانش ابری

دو الگوی معماری SOA (Service Oriented Architecture) و EDA (Event Driven Architecture) ترکیب اصلی معماری رایانش ابری را تشکیل می دهد که عبارتند از:

 

اجزای معماری رایانش ابری

در راستای این مطلب پیشنهاد می‌شود مقاله رایانش ابری چیست را مطالعه نمایید.

 

 

1.معماری مبتنی بر سرویس‌ (SOA)

معماری سرویس‌گرا یا (SOA) نوعی مدل معماری برای طراحی و توسعه سیستم‌های نرم‌افزاری است که شامل مجموعه‌ای از سرویس‌های مستقل و قابل تجدید است. در این معماری، هر سرویس به صورت مستقل از سایر سرویس‌ها طراحی و پیاده‌سازی می‌شود و از طریق پروتکل‌های استانداردی مانند SOAP و REST قابل دسترس می باشد. است.

معماری سرویس‌گرا یا (SOA) به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا برنامه‌های کاربردی پیچیده را با استفاده از سرویس‌های مستقل به راحتی طراحی و اجرا کنند.

2.معماری رویداد محور (EDA)

معماری مبتنی بر رویداد، بر اساس رویدادها برای طراحی و توسعه سیستم‌های نرم‌افزاری عمل می‌کند. در این معماری، سیستم‌ها با عملکردی مستقل، به وسیله رویدادها با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. هر رویداد ممکن است اطلاعاتی درباره وضعیت سیستم یا سایر رویدادها را منتقل کند.

زیرشاخه هایArchitecture کلود کامپیوتینگ

معماری رایانش ابری نیز مانند همه وب سایت ها و وب اپلیکیشن ها یا هر زیرساختی در فضای شبکه و اینترنت، شامل دو زیرشاخه اصلی به نام Frontend و Backend می‌باشد که برای ارتباط کاربربا پردازنده های ابری از آن استفاده می شود.

• Frontend

Frontend به معنای رابط کاربری است و کاربران را قادر می سازد با سرویس‌های ابری ارتباط برقرار کنند، سرویس مورد نیاز خود را انتخاب و از آن بهره مند شوند.

این رابط کاربری شامل تجهیزات و دستگاه هایی است که به ابر متصل می شوند مانند وب سایت، اپلیکیشن موبایل، نرم‌افزار و یا دستگاه‌های دیگر!

• Backend

Backend مربوط به بخش پشتیبانی و تجهیزات زیرساختی است که سرویس‌های ابری را به کاربران ارائه می‌دهد. این بخش متشکل از سرورها، شبکه‌ها، سیستم‌های ذخیره‌سازی، پایگاه داده‌ها و سایر اجزای مورد نیاز برای اجرای سرویس‌های ابری است.

بخش‌های Back-End در معماری رایانش ابری شامل Application، Service، Cloud Runtime، Storage، Infrastructure، Management، Security و Internetمی شود.

 

معماری رایانش ابری

لایه های رایانش ابری

معماری رایانش ابری شامل چهار لایه اصلی است که عبارتند از:

  • لایه محاسباتی (Compute Layer) شامل سرورهای فیزیکی و مجازی برای اجرای برنامه‌ها و خدمات مورد نیاز شرکت‌ها
  • لایه شبکه (Network Layer) متشکل از تجهیزات شبکه مانند سوئیچ‌ها، روترها و فایروال‌ها برای ارتباط بین سرورها و دستگاه‌های مختلف
  • لایه ذخیره‌سازی (Storage Layer) شامل سیستم‌های ذخیره‌سازی ابری با هدف ذخیره و مدیریت داده‌های شرکت‌ها و سازمان های مختل
  • لایه مدیریت (Management Layer) شامل نرم‌افزارهای مدیریتی برای مدیریت و کنترل منابع محاسباتی، شبکه و ذخیره‌سازی ابری

مدل‌های معماری ابری در رایانش ابری

دریافت خدمات مبتنی بر فضای ابری، دارای مدل های مختلفی است و رایانش ابری بر اساس نوع طراحی یا معماری بر اساس الگوهای متنوعی ارائه می شود از جمله:

1.مدل اینفراستراکچر به عنوان سرویس ( IaaS)

شرکت و سازمان ها با کمک این مدل می توانند منابع محاسباتی، شبکه و ذخیره‌سازی را به صورت مجازی اجاره و برنامه های خود را بر روی آن اجرا کنند.

2.مدل پلتفرم به عنوان سرویس (PaaS)

در این مدل، شرکت‌ها بدون نیاز به مدیریت منابع محاسباتی و شبکه، قادر خواهند بود برنامه‌های خود را بر روی پلتفرم ابری اجرا کنند.

3.مدل نرم‌افزار به عنوان سرویس(SaaS):

این مدل امکان استفاده از نرم افزارهای مختلف و اجرای آن را بر روی یک پلتفرم ابری به صورت آنلاین فراهم می کند.

 

What is cloud architecture

Cloud architecture is a key element of building in the cloud. It refers to the layout and connections of all the necessary components and technologies required for cloud computing

Migrating to the cloud can offer many business benefits compared to on-premises environments, from improved agility and scalability to cost efficiency. While many organizations may start with a “lift-and-shift” approach, where on-premises applications are moved over with minimal modifications, ultimately it will be necessary to construct and deploy applications according to the needs and requirements of cloud environments

معماری ابر یکی از عناصر کلیدی ساختمان در فضای ابری است. به چیدمان و اتصالات تمام اجزا و فناوری های لازم برای محاسبات ابری اشاره دارد. مهاجرت به فضای ابری در مقایسه با محیط‌های داخلی می‌تواند مزایای تجاری زیادی از چابکی و مقیاس‌پذیری بهبود یافته تا کارایی هزینه را ارائه دهد.

در حالی که بسیاری از سازمان‌ها ممکن است با رویکرد “lift-and-shift” شروع کنند، جایی که برنامه‌های کاربردی در محل با حداقل تغییرات جابه‌جا می‌شوند، در نهایت لازم است برنامه‌ها براساس نیازها و الزامات محیط‌های ابری ساخته و مستقر شوند.

 

جمع بندی

شما در این مطلب با معماری رایانش ابری به عنوان مدل محاسباتی مدرن برای ارائه خدمات مبتنی بر اینترنت آشنا شدید. همانطور که خواندید در این مدل، منابع محاسباتی، شبکه و ذخیره سازی داده ها به صورت مجازی در دسترس کاربران قرار می گیرد. با استفاده از رایانش ابری، کاربران دیگر نیازی به سرمایه گذاری در سخت افزار و نرم افزار محاسباتی ندارند و می توانند از منابع موجود در ابر استفاده کنند. با توجه به اهمیت منابع محاسباتی، معماری رایانش ابری باید قابلیت اطمینان بالایی داشته باشد و در صورت بروز خطاهای سخت افزاری یا نرم افزاری به صورت خودکار بازیابی شود. علاوه بر آن که امنیت قوی در معماری رایانش ابری ازحملات مختلف هکرها، دزدی اطلاعات و … جلوگیری می کند. در پایان امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

این مطلب چقدر مفید بود ؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید

میانگین امتیاز / 5. نتایج آرا:

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

2 دیدگاه

  • سلام لطفا مدل پلتفرم به عنوان سرویس (PaaS) رو بیشتر توضیح میدهید ؟

    • سلام و عرض ادب

      به ارائه‌ی دسترسی محدود و مشخص از یک پلتفرم آنلاین به مشتریان PaaS گفته می‌شود. برای مثال فرض کنید پلتفرم پلتکو به صورت آنلاین بر روی سرورهای شرکت پلتکو مستقر باشد و به یک مشتری خاص دسترسی محدود جهت ایجاد وب‌سرویس و بهره‌برداری از آن در همان بستر آنلاین پلتفرم پلتکو داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *