گذرگاه سرویس سازمانی
گذرگاه سرویس سازمانی یا ESB چیست؟
کارکرد ESB چگونه است؟
اهمیت استقرار esb در سازمان
ESB (Enterprise Service Bus) نقش مهمی در یکپارچه سازی وب سرویسها دارد. ESB به عنوان یک لایه میانی بین سرویسهای مختلف و درخواست کنندگان سرویسها عمل میکند.این لایه میانی با استفاده از پروتکلهای مختلف مانند SOAP، REST و … ارتباط بین سرویسهای مختلف را برقرار میکند.
ESB قابلیت اتصال به سرویسهای مختلف را دارد و از طریق ترجمه پروتکلها و تبدیل دادهها، امکان ارتباط بین سرویسهای مختلف را فراهم میکند. همچنین ESB قابلیت توزیع بار بین سرویسهای مختلف را نیز دارد و با استفاده از الگوریتمهای مختلف، بهینهسازی استفاده از منابع سیستم را فراهم میکند.
با استفاده از ESB، سازمانها میتوانند سرویسهای مختلف را به صورت یکپارچه در دسترس کاربران خود قرار دهند و از قابلیتهای زیرساخت ESB برای مدیریت، نظارت و پشتیبانی از این سرویسها بهرهمند شوند. همچنین پیاده سازی ESB افزایش قابلیت اطمینان و امنیت سرویسها را نیز به دنبال دارد و با استفاده از پروتکلهای امنیتی، امکان حفاظت از اطلاعات حساس را فراهم میکند.
فواید گذرگاه سرویس سازمانی
کاهش نقاط ارتباط وب سرویسها
پیاده سازی قوانین تجاری سازمان
دسترسی همزمان و آنلاین به سرویسها
یکپارچه سازی وب سرویسها
سهولت ارتباط برای سرویس گیرندگان
تبادل داده برای یکپارچگی وب سرویسها
استاندارد سازی سرویسهای سازمان
وب سرویس برای کوئری های دیتابیس
ثبات اطلاعات سرویسها در چند سرویس
کانال استاندارد تعاملات سرویسها
ارائه چند وب سرویس از یک وب سرویس
ارتقا و فعال ماندن سرویسهای قدیمی
راه اندازی ESB گذرگاه خدمات سازمانی
معماری گذرگاه خدمات سازمانی دارای برخی اصول اساسی است که امکان چابکی و مقیاسپذیر تجاری را فراهم میکند.
تمرکز اصلی این است که سیستمها را از یکدیگر جدا کند در حالی که به آنها امکان برقراری ارتباط ثابت و قابل کنترل را میدهد. مفهوم “Bus” سرویسهای سازمان را از یکدیگر جدا میکند. این امر معمولاً با استفاده از یک سرور پیام رسان مانند JMS یا AMQP حاصل میشود.
دادههایی که در Bus حرکت میکنند یک قالب متعارف است و تقریباً همیشه XML است. یک “آداپتور” بین سرویسها و گذرگاه وجود دارد که دادهها را بین دو طرف جمع میکند.
آداپتور وظیفه مکالمه با برنامه Backend و تبدیل دادهها از قالب برنامه به قالب Bus را دارد. این آداپتور همچنین میتواند مجموعهای از فعالیتهای دیگر مانند مدیریت تراکنش، مسیریابی پیام، امنیت، نظارت، مدیریت خطا و … را انجام دهد. گذرگاه خدمات سازمانی معمولاً فاقد تابعیت هستند. قالب پیام متعارف قرارداد بین سیستمها است.
قالب متعارف به این معنی است که یک قالب پیام ثابت در Bus وجود دارد و هر برنامه در Bus میتواند با یکدیگر ارتباط برقرار کند.
اصول اصلی ادغام گذرگاه خدمات سازمانی
انتقال پیامها در پروتکل ارتباطی بین چندین قالب (مانند HTTP ، JMS، JDBC).
- پشتیبانی از نسخههای مختلف سرویس برای سازگاری معکوس یا استفادههای دیگر
- امکان ایجاد چندین کانال برای پیادهسازی مولفههای اصلی یکسان.
این نیاز دوم ممکن است شامل ارائه چندین رابط برای همان مولفهها، یک رابط قدیمی و یک رابط سازگار با استاندارد (SOAP / XML) باشد.
سازگاری غیر عملکردی:
برای یک ابتکار معمولی گذرگاه خدمات سازمانی میتواند شامل سازگاری در مورد نحوهی اعمال و اجرای سیاستهای امنیتی و نظارتی باشد.
علاوه بر این، اهداف مقیاس پذیری و در دسترس بودن را می توان با استفاده از چندین نمونه گذرگاه خدمات سازمانی برای تأمین افزایش توان عملیاتی (مقیاس پذیری) و از بین بردن نقاط شکست (SPOF) ، که هدف اصلی سیستمهای حیاتی سازمان است، به دست آورد.
پیاده سازی ESB در پلتکو
مشکلات سازمانهایی که معماری وب سرویس ندارند
مشکلات مدیریتی
نداشتن ابزار مشاهده بالا بودن سرویس، عدم امکان جلوگیری سیستمی از رفتارهای خلاف قوانین سازمان، نداشتن ابزار های دریافت دادههای وب سرویس برای بررسی دقیق، سخت بودن مدیریت پروتکلهای مختلف دسترسی به وب سرویسها، نداشتن ابزار های نظارتی برای کنترل ارتباطات وب سرویسهای سازمان، نداشتن ابزارهای تحلیل داده برای مشخص شدن راندمان و بهرهوری وب سرویسها و بخشهای مرتبط
مشکلات مالی
مشکلات برنامه نویسان
درگیر شدن نیرو های فنی سطح بالا برای هر عیب یابی، در برخی موارد عدم دسترسی به نیروی فنی مورد نیاز، ایجاد مجادله بین نیروهای فنی سازمان و توسعه دهندگان خارج سازمان، عدم امکان مشخص کردن منبع مشکل، عدم داشتن محیط تست، عدم امکان تضمین بالا بودن وب سرویسها، سخت بودن اصلاح ساختار معماری وب سرویسهای سازمان، عدم امکان توسعه وب سرویسهای قدیمی سازمان، عدم وجود پنل شناسنامه وب سرویسها
مشکلات عمومی
عدم امکان پیش گیری از وقوع قطعی وب سرویسهای سازمان، سخت بودن فرایند توزیع بار، بر روی وب سرویسها، عدم امکان استفاده یا توسعه وب سرویسهای قدیمی سازمان بعلت نبود نیروی فنی یا نداشتن دانش مناسب، سخت بودن تبدیل سرویسهای Soap به Rest، ایجاد نارضایتی عمومی بعلت قطعی وب سرویسها، عدم امکان بالا بردن سطح امنیتی ارتباطات وب سرویسهای قدیمی
ESB برای چه شرکتهای مناسب است ؟
-
تعداد وب سرویسها زیاد می شود مانند بانکها | موسسات مالی
-
تعداد زیر مجموعه های داخلی سازمان زیاد میشود مانند وزارت نفت | وزارت ارتباطات
-
وب سرویس اهمیت استراتژیک دارد مانند بورس | سازمان هواپیمایی کشوری | ستاد انتخابات
-
سازمان از طریق وب سرویس کسب درآمد فراوان لحظه ای دارد مانند همراه اول | ایرانسل
-
ارتباط مستمر وب سرویس بین منبع و سرویس گیرنده مهم می باشد مانند دفتر مرکزی فروشگاه های زنجیره ای با فروشگاهها | گمرک
سلام خداقوت
استقرار esb روی امنیت ارتباط درونی و بیرونی چقدر موثر است ؟
سلام و عرض ادب
یکی از کارکردهای ESB امنسازی API هاست و با استقرار این زیرساخت امنیت فراخوانی وبسرویسها، خصوصا وبسرویسهای قدیمی (که فاقد احراز هویت با پروتکل مناسب هستند) افزایش مییابد. البته بدین منظور بایستی اصول و استانداردهای امنیتی سازمان در خصوص API ها تدوین شده و این اصول در طی فرآیند پروکسی کردن API ها در ESB پیادهسازی گردد.
سلام مضررات پیاده سازی esb چست ؟ امکان دارد که به علت پیاده سازی این ابزار زمان پاسخ دهی پایین بیاید ؟
سلام و عرض ادب
با توجه به معماری ESB با استقرار این زیرساخت سرور ESB به نقطهی تکی شکست یا single point of failure سازمان تبدیل میشود و با پایین آمدن این سرور تمامی ارتباط بین سامانههای نرمافزاری قطع میگردد. از این رو در استقرار ESB حتما بایستی ملاحظات HA متناسب با سطح نیاز سازمان لحاظ گردد.